Elektromobilový průmysl lobbuje za zřízení dozorového orgánu. V jeho hledáčku se ocitnou především ceny a dostupnost nabíjecích stanic.
Britský Svaz výrobců a prodejců automobilů (SMMT) tvrdí, že rychlost výroby elektromobilů předbíhá výstavbu a zprovozňování nabíjecích míst. V dekádě do roku 2021 narostl jejich počet z 1 500 na téměř 50 tisíc. V posledních dvou letech však došlo k raketovému nárůstu počtu elektromobilů, který však rozvoj podpůrné sítě nezachytil, protože se rozšiřuje čtyřikrát pomaleji.
To i navzdory tomu, že britská vláda na její rozšíření poskytla přes miliardu liber. V současné době disponuje Británie jednou rychlonabíječkou na 32 vozidel, což je čtvrté místo na světě za Čínou (1 : 11), Jižní Koreou (1 : 12) a Japonskem (1 : 17). Právě rozdíl oproti asijským velmocem chce SMMT se svým plánem dorovnat. Poukazuje také na nerovnoměrné rozložení nabíjecích stanic v zemi, kdy jejich nedostatkem trpí hlavně oblasti na severu.
Stačí na to soukromý sektor?
Aby se všichni britští řidiči vyhnuli úzkostem z dojezdu, volají výrobci elektromobilů po infrastrukturním plánu, který bude koordinován na národní úrovni, zároveň ale bude vycházet z lokálních potřeb v regionech, které se postarají o správné rozmístění nabíjecích stanic. Na ně bude dohlížet nový regulační orgán Ofcharge (složenina Office of Charging, tedy Úřad pro nabíjení), jehož úkolem bude monitoring trhu, dohled nad dostupností cen a regulace minimálních standardů.
Na jejich základě by veřejné nabíjecí stanice měly být dostupné pro všechny řidiče nehledě na předplacenou službu a být vybaveny možností bezkontaktní platby kartou. Minimální spolehlivost stanic je nastavena na 99 % a všechny ceny by měly být uvedeny ve formátu pence za kilowatthodinu. SMMT předpokládá zákaz dlouhodobých exkluzivních kontraktů pro provozovatele nabíjecích stanic na dálnicích a počítá také s ustanovením normy na nabíjecí stanice na parkovištích v nerezidenčních oblastech.
Dohledový orgán Ofcharge navrhovaný SMMT už odmítl ředitel největší společnosti v oblasti nabíjení elektromobilů Pod Point. Erik Fairbairn tvrdí, že zajištění co největšího počtu nabíjecích stanic je na soukromém sektoru, který je tahounem elektromobility. „Podle mého názoru by mělo jít méně peněz na kampaň a tiskové zprávy a trochu více aktivity na vzájemnou spolupráci,“ řekl deníku Evening Standard. „Pracujme jako tým: elektrická vozidla nefungují bez nabíjecí infrastruktury, nabíjecí infrastruktura nefunguje bez elektrických vozidel,“ dodal podnikatel. Veřejné nabíjecí stanice jsou ohroženy také rostoucími cenami elektřiny, které službu oproti domácímu dobití výrazně prodražují.
Autor: Klára Šubíková