Přechod na nefosilní paliva je klíčem k plánům na dekarbonizaci letecké dopravy, jednoho z výrazných činitelů globálního oteplování. O zajímavých trendech v tomto odvětví informuje web TechXplore.
Udržitelná letecká paliva se získávají z různých zdrojů, jako je kupříkladu komunální odpad, zbytky ze zemědělství a lesnictví, plodiny a rostliny, a dokonce i vodík. I když se technologie výroby stále vyvíjí, konečný produkt je pořád poměrně drahý.
Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců mohou tato paliva ve výsledku pomoct snížit emise CO2 až o 80 %. Celosvětová produkce udržitelných leteckých paliv činila v loňském roce 250 000 tun, což je ani ne 0,1 procenta z více než 300milionového objemu spotřebovaného v tomto období.
„Je to kapka v moři, ale významná kapka,“ prohlašuje Matti Lehmus, generální ředitel společnosti Neste, největšího světového výrobce udržitelných leteckých paliv. „V příštím roce drasticky zvýšíme naši produkci ze 100 000 tun na 1,5 milionu,“ zavazuje se zástupce finské firmy.
Společnost Neste nyní používá ve své nizozemské rafinérii k výrobě paliva kuchyňský olej a živočišný tuk. Kapacity jí nyní pomůže rozšířit nově otvíraná pobočka v Asii. „Díky výrobním závodům společnosti Neste v Rotterdamu a Singapuru můžeme splnit mandát EU v roce 2025,“ oznámil Jonathan Wood, viceprezident společnosti pro obnovitelné zdroje v letectví.
Evropská unie plánuje nařídit leteckým společnostem používání minimálního množství udržitelného paliva. Ze dvou procent v roce 2025 se má zvýšit na šest v roce 2030 a až 63 v roce 2050.
Matti Lehmus tvrdí, že aby se věci pohnuly dále, je potřeba hlavně „vyzrát na technologie“ pro produkci udržitelného leteckého paliva. Jako potenciální suroviny k výrobě se podle něj nabízejí řasy, nitrocelulóza a syntetická paliva.
Autor: Petr Pláteník