Miliardář Martin Vohánka, zakladatel společnosti Eurowag, v obsáhlém rozhovoru rozebral budoucnost nákladní dopravy v Evropě i optikou stále tvrdších emisních limitů. „Čím více kamiony najedou, tím víc roste HDP,“ říká otevřeně a nebojí se Českou republiku posouvat do druhé ekonomické transformace.
Až 21 % kamionů na evropských silnicích jezdí prázdných, a na krátkých domácích trasách je to i více než 30 %. „Jde o obrovský problém, který nejenže zvyšuje náklady firem, ale také negativně ovlivňuje životní prostředí,“ říká Vohánka. Ročně tyto prázdné kilometry přidávají stovky milionů tun emisí CO2 do ovzduší, což je zbytečná zátěž jak pro ekonomiku, tak pro planetu.
Eurowag nabízí řešení v podobě digitální platformy, která digitalizuje zázemí dopravních firem a lépe je propojí s jejich zákazníky a dodavateli. „Díky digitalizaci snížíme objem manuální práce s daty, naplánujeme lépe trasy, omezíme prázdné jízdy, a zefektivníme jejich nákupy s výsledkem až 10%, úspory nákladů“ dodává Vohánka.
Platforma chce v Evropě zdigitalizovat desetitisíce firem, které pak mají operovat efektivněji a s menším dopadem na životní prostředí. Této platformě fanoušci Eurowagu říkají Uber pro kamiony, ale vzhledem k zaměření na nákladní dopravu musí být ještě sofistikovanější, protože musí obsáhnout daleko více funkcí, , třeba vratky DPH ze zahraničí nebo i agendu povinných přestávek řidičů či reporting CO2.
Čím víc kamiony najedou, tím víc roste HDP
Nákladní doprava tvoří 5 % evropského HDP, což odpovídá přibližně 750 miliardám eur ročně. „Doprava je klíčovým sektorem ekonomiky, ale zároveň čelí obrovským výzvám v oblasti udržitelnosti a efektivity,“ upozorňuje Vohánka. Růst HDP evropských zemí téměř stoprocentně koreluje s nárůstem počtu kilometrů, které kamiony najedou.
Podle Vohánky je budoucnost nákladní dopravy v kombinaci udržitelných paliv, jako je BioLNG, či syntetická paliva typu HVO a digitálních technologií. „V Evropské unie se nyní investují miliardy eur do rozvoje infrastruktury pro alternativní paliva. Musíme hledat cesty jak tyto dále zlevnit, aby se uplatnili v masovém měřítku“ říká.
Evropská doprava je dnes z 99 % závislá na naftě, což z ní činí jednoho z největších producentů emisí CO2. „BioLNG nabízí až o 80 % nižší emise CO2 oproti naftě, a přitom je jeho infrastruktura už nyní dostupná zákazníkům Eurowag na více než 500 stanicích napříč Evropou,“ vysvětluje Vohánka.
Další otevírající se příležitostí je vodík, který by mohl být vhodným řešením pro těžkou dopravu. „Vývoj nejen pohonů ale i výrobní, plnící a přepravní infrastruktury je ale stále v raných fázích. Komerční uplatnění v měřítku tak proto nelze očekávat dříve než za 5 až 10 let“ dodává.
Kam směřuje doprava budoucnosti?
Podle Vohánky bude silniční doprava v horizontu 5 až 10 let výrazně digitalizovaná. „Vidíme obrovský posun k využívání dat, která umožňují efektivnější plánování tras, monitoring nákladů i lepší využití kapacit,“ vysvětluje.
Další krokem je integrace s dalšími typy přeprav, ať s rozvozem koncovým zákazníkům, takzvanou poslední mílí, nebo naopak železnicí, námořní a leteckou dopravou. Vznikající ostrovy digitalizace se budou postupně propojovat a vytvářet velmi efektivní globální logistický ekosystém. Autonomní vozidla citelněji do silniční dopravy patrně nezasáhnou dříve než za 15-20 let. S nimi přijde další vlna zefektivnění a ale i zvýšeni bezpečnosti provozu“ uzavírá.
Druhá ekonomická transformace: Šance pro Česko
„Česká ekonomika stojí na křižovatce. Chceme li dát lidem větší platy a zvyšovat výdaje státu na sociální oblast či obranu, nemůžeme dál spoléhat na model subdodavatele pro západní firmy. Navíc se poptávka na nejatraktivnějších trzích již dnes mění směrem k výrobkům s nízkou uhlíkovou stopou,“ říká Vohánka. Iniciativa Druhá ekonomická transformace, kterou spoluzakládal, , usiluje o prosazování změn jež umožní růst ekonomiky postavené na inovacích a firmách s vyšší přidanou hodnotou.
Zelené technologie již nyní tvoří 325 miliard korun českého exportu, což odpovídá přibližně 7 % HDP, ne o moc méně než automobilový průmysl „Je to obrovská příležitost, která může posunout českou ekonomiku na novou úroveň. Pokud však nebudeme investovat do vzdělání a inovací, ani současnou životní úroveň neudržíme a zaostaneme za zbytkem světa, zejména USA a Číny“ varuje Vohánka.
Podle Martina Vohánky je druhá ekonomická transformace klíčem k tomu, aby Česká republika uspěla v moderní, technologicky poháněné udržitelné ekonomice. „První transformace po roce 1989 nás integrovala do globálních výrobních řetězců, ale většinou v roli subdodavatelů. To už dnes nestačí,“ říká. Druhá transformace se podle něj musí zaměřit na podporu nových odvětví v kterých se česká republika výrazně prosazuje, jako je vývoj softwarových aplikací a současně posílení tradičních odvětví jejich digitalizací a orientací na produkty snižující karbonovou stopu..
Vohánka zdůrazňuje, že úspěch bude záviset na odhodlanosti šéfů firem vykročit včas a nové příležitosti pochytit, stejně tak na dialogu mezi státem a byznysem a dobře promyšlené a stabilní regulaci ale i chytře zacílené podpoře ze strany státu vědě a výzkumu opět v těsné spolupráci s podniky.
„Musíme vytvořit ekosystém, který podpoří nejen start-upy, ale také tradiční průmyslové firmy, aby mohly přejít na nové technologie,“ vysvětluje. Inspirací může být podle něj například Švédsko nebo Singapur, kde investice do vzdělání a technologické infrastruktury přinesly obrovské ekonomické přínosy.
Green Deal tlačený shora
Martin Vohánka se v rozhovoru dotkl zásadní Draghiho zprávy a jejího vlivu na konkurenceschopnost a dekarbonizaci evropského průmyslu. Tato zpráva, která upozorňuje na potřebu propojit ekologické cíle s ekonomickými výhodami, zdůrazňuje klíčovou roli byznysu v dosažení transformace.
Vohánka podotýká, že předchozí Evropská komise kladla menší důraz na konkurenceschopnost, zatímco současný přístup reflektuje její zásadní význam v každém druhém odstavci evropských strategií.
„Je naprosto klíčové, aby byly jednotlivé politiky propojené a byznys byl více zapojen do jejich formulace,“ říká Vohánka. Podle něj se dosavadní izolovaný přístup ukázal jako nešťastný. Draghiho zpráva, podle jeho slov, otevírá příležitost k holističtějšímu a provázanému přístupu, který bude l jenž musí umožnit dosahování enviromentálních cílů a ekonomického růstu současně. .
„Technologie je mostem mezi dekarbonizací a konkurenceschopností,“ říká Vohánka. Firmy, které investují do nízkoemisních řešení, nezískávají pouze ekologický kredit, ale také ekonomický náskok. Například využití umělé inteligence pro optimalizaci logistických tras umožňuje nejen snížit emise, ale také zlepšit provozní efektivitu. To ukazuje, že technologie mohou být klíčem k tomu, aby podniky uspěly v obou oblastech zároveň.
Podle Vohánky však samotné firmy nestačí. Je nezbytné, aby státy vytvořily podmínky pro efektivní spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Dotace a pobídky musí být využívány velmi opatrně, a výhradně v ranných fázích výzkumu a vývoje, případně implementace nových technologií, než jsou firmy schopny sami takové služby za tržních podmínek uplatnit a škálovat.
Draghiho zpráva zároveň ukazuje zásadní posun v přístupu Evropské komise. „Vidíme, že dekarbonizace a konkurenceschopnost se již nesmějí vnímat jako protiklady, ale jako dvě strany téže mince,“ vysvětluje Vohánka. Zatímco dřívější strategie často upřednostňovaly ekologické cíle bez ohledu na jejich dopad na průmysl.
„Jedině propojením obou oblastí vytvoříme udržitelný a prosperující ekosystém,“ uzavírá.
Pokud dekarbonizace bude jen o plnění ekologických závazků, nenajde dostatečnou oporu u lidí. Pokud ji ale uchopíme, stejně tak jako v USA nebo Číně jako příležitost k růstu a získání významného podílu v nových odvětvíchi, pak se stávají proveditelnou a daleko atraktivní cestou k růstu prosperity.
Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast:
- Jak digitalizace může snížit provozní náklady dopravců až o 15 %.
- Proč až 30 % kamionů na českých silnicích jezdí prázdných.
- Jak BioLNG a vodík mohou transformovat nákladní dopravu.
- Co znamená druhá ekonomická transformace pro české podniky.
- Jak autonomní technologie změní dopravu v příštích 10 letech.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.