Ceny stlačeného zemního plynu (CNG) v roce 2022 doslova vybuchly. Protože víceméně kopírují ceny zemního plynu na spotovém trhu, stál loni CNG na některých plnicích stanicích i pětkrát více než v roce 2021. Nyní se však cenová výhoda CNG oproti benzínu vrací. Podnikatelé za něj mohou zaplatit až o devět korun na litr méně.
Průměrná cena CNG se kvůli válce na Ukrajině postupně vyšplhala z méně než třiceti korun za kilogram až na sedmdesát pět, a na některých plničkách dokonce na sto čtyřicet korun za kilogram. „Přepočteme-li tuto rekordní cenu na ekvivalent jednoho litru benzínu, dostaneme sto korun,“ popisuje loňský cenový šok Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám i drobným podnikatelům poskytuje CNG karty akceptované v sítích stanic innogy a E.ON.
V současnosti stojí CNG průměrně asi 43 Kč/kg3. „To je ve srovnání s benzínem téměř o sedm korun výhodnější cena. CNG se vrátilo pod úroveň ceny Naturalu 95 již loni v říjnu a od té doby se cenový rozdíl obou paliv opět zvyšuje ve prospěch stlačeného plynu,“ říká Damir Duraković.
Zájem o CNG roste
Ani extrémní cenový šok neodvrátil rostoucí zájem o stlačený plyn. Firmy a podnikatelé ho odebrali v meziročním srovnání o devět procent více.
Na tuzemském trhu CNG proběhly dvě významné změny. Společnost Innogy získala pět nových stanic na Ostravsku akvizicí již existujících plniček. Šlo o stanice menších provozovatelů a dopravních podniků. Dále z českého trhu zmizela společnost Gazprom, jejíchž dosavadních dvanáct stanic nově provozuje německá společnost SEFE Mobility, která má aktuálně v provozu celkem čtrnáct plniček.
Autor: Alena Burešová