Překvapení? Česká republika patří mezi evropské lídry v rozvoji nabíjecí infrastruktury pro elektromobily. Říká to Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ. V rozhovoru pro pořad Green Spin se rozpovídal i o tom, proč Češi preferují rychlost nabíjení před cenou nebo kam bude směřovat výstavba nové infrastruktury.
Česko má silnou infrastrukturu, ale potřebuje lepší pokrytí venkova
Česká republika se v oblasti elektromobility může pochlubit adekvátním počtem nabíjecích stanic na jedno auto v porovnání s evropským průměrem. „Na jednu dobíjecí stanici u nás připadá podstatně méně aut než v jiných zemích EU. Tento poměr je u DC stanic dokonce čtyřikrát nižší než evropský průměr,“ uvádí Dzurilla. Tato statistika však zároveň skrývá skutečnost, že elektromobilů v Česku stále není tolik, aby celkové číslo nabíjecích stanic dosáhlo úrovně, kterou bychom si přáli.
Dzurilla přitom upozorňuje na geografickou koncentraci nabíječek. „Infrastruktura je sice rozvinutá, ale stále se koncentruje ve velkých městech. Venkov je na tom mnohem hůře,“ říká Dzurilla a dodává, že se tento trend musí změnit, aby bylo možné rozšířit elektromobilitu i do méně urbanizovaných oblastí. V současné době je většina nabíječek v městských aglomeracích, což způsobuje problém pro ty, kteří by chtěli s elektromobilem jezdit i mimo hlavní města. ČEZ proto plánuje rozšíření infrastruktury i do méně obydlených regionů, což bude klíčové pro další růst počtu elektromobilů v zemi.
Rychlé nabíjení vede, zákazníci volí čas před slevou
Jedním z nejvýraznějších trendů, který ČEZ zaznamenal, je preference zákazníků při volbě nabíjecí stanice. Dzurilla popisuje, že ve srovnání mezi rychlonabíjecími stanicemi s výkonem 50 kW a ultrarychlými stanicemi (180 kW a více) zákazníci jednoznačně volí rychlejší možnost, a to i přes vyšší cenu. „Na lokalitách, kde nabízíme oba typy nabíjení, lidé jednoznačně upřednostňují ultrarychlé nabíječky. I když je cena vyšší o tři koruny na kilowatthodinu, zákazníci si raději připlatí, aby mohli rychleji pokračovat v cestě,“ vysvětluje Dzurilla.
Tento trend se promítá do strategického směřování ČEZ, které klade důraz na výstavbu ultrarychlých stanic. Dzurilla přidává příklad z jedné z jejich lokalit: „Na stanicích, kde nabízíme jak 50 kW, tak 300 kW nabíjení, zákazníci sáhnou po rychlejší stanici a na pomalejší přejdou jen v případě, že všechny konektory na ultrarychlé stanici jsou obsazeny. Čas je pro ně důležitější než sleva,“ dodává. Tento poznatek je klíčový pro další rozšiřování infrastruktury, které se zaměří na zajištění rychlého a pohodlného nabíjení v celém Česku.
Prodeje elektromobilů jsou silně ovlivněny dotacemi
Elektromobilita v Česku, podobně jako v ostatních zemích, těží z dotační politiky, která podporuje nákup elektrických vozidel. „V Německu vidíme silný růst prodejů elektromobilů díky dotacím, ale tyto růsty jsou často uměle vyvolané a způsobují výkyvy na trhu,“ říká Dzurilla a upozorňuje, že dotace mohou být dvousečnou zbraní. V Česku je situace obdobná – velká část elektromobilů byla letos pořízena díky dotacím pro firmy a podnikatele, avšak po jejich vyčerpání lze očekávat pokles.
Dzurilla dále vysvětluje, jak dotace ovlivňují chování spotřebitelů: „Když ohlásíte, že budou dotace, lidé odkládají své nákupy, aby využili podporu. Když dotace skončí, poptávka zase klesne.“ Tento efekt způsobuje umělé výkyvy v poptávce, což může být z dlouhodobého hlediska problém. Bez stabilní dotační politiky se elektromobilita bude rozvíjet pomaleji. Nicméně i přes tyto výkyvy roste prodej elektromobilů celosvětově přibližně o 40 % ročně, což svědčí o celkově pozitivním trendu.
Návratnost investice do infrastruktury se počítá v dekádách
Pro ČEZ jsou zajímavé hlavně ultrarychlé stanice. „Aktuálně jich máme 96 a několik dalších je připraveno ke spuštění,“potvrzuje Dzurilla s tím, že do konce října by měla být spuštěna jubilejní 100. ultrarychlá stanice. Výstavba této infrastruktury však není levná a návratnost investic je plánována na dekády. „V nejbližších deseti letech neočekáváme zisk,“ přiznává Dzurilla, ale zároveň dodává, že dlouhodobý potenciál elektromobility je značný.
Podle Dzurilly je návratnost investic v oblasti nabíjecí infrastruktury podobná jako u distribuce elektřiny – není sice regulovaná, ale je podobně velmi dlouhodobá. Investice do nabíjecí infrastruktury jsou nezbytné, i když se současná vytíženost stanic pohybuje kolem 2 %. „Z dat nám jednoznačně vyplývá, že v individuální dopravě je budoucnost v elektromobilitě, a proto se pro investora s dlouhým investičním horizontem investice do infrastruktury vyplatí,“ vysvětluje Dzurilla. Nutným předpokladem však je, že počet elektromobilů na silnicích bude nadále rapidně růst.
Elektromobilita je podle ČEZu budoucnost
Budoucnost elektromobility vidí Dzurilla optimisticky. „Za pět až deset let bude osobní elektromobil naprosto běžnou záležitostí,“ předpovídá. Očekává se, že elektromobily budou levnější než vozy se spalovacím motorem, což povede k jejich masové adopci. „Parita cen mezi elektromobily a vozy se spalovacím motorem je dnes na milionu korun a do deseti let se dostaneme výrazně pod tuto úroveň,“ dodává. Tento cenový pokles bude klíčový pro rozšíření elektromobility mezi širší populaci.
Rozvoj nákladní dopravy na elektřinu je sice zatím pomalejší, ale Dzurilla věří, že i zde dojde k výraznému posunu. „Nákladní elektromobilita je tam, kde byla osobní elektromobilita před deseti lety. Věříme, že její růst bude rychlejší, protože technologický pokrok v osobní dopravě se dá snadno přenést na nákladní vozy,“ vysvětluje. Významný růst očekává zejména v oblasti městské hromadné dopravy, která bude díky elektrifikaci schopna fungovat efektivněji a ekologičtěji.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.