Česká firma s hodnotou přes miliardu dolarů míří ovládnout Ameriku

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys 14. 04. 2025

Česká firma s hodnotou přes miliardu dolarů míří ovládnout Ameriku

Z malého startupu ve sklepě až k valuaci přes miliardu dolarů. Mews, firma poskytující komplexní software pro hotely, dnes obsluhuje 7 000 ubytovacích zařízení po celém světě a jen za loňský rok zpracovala platby ve výši 10 miliard dolarů. O cestě k úspěchu, expanzi na americký trh, vlivu umělé inteligence, výzvách rychlého kariérního růstu i budoucnosti celého odvětví mluvil v pořadu Inside Tech technický a produktový ředitel Josef Starýchfojtů.

Mews, česká firma se sídlem v Praze, se od svého založení v roce 2012 proměnila ve světového hráče v oblasti hotelového softwaru. Dnes ji používá přes 7 000 hotelů. „Naše řešení dnes běží ve všech typech ubytovacích zařízení – od klasických hotelů po studentské koleje,“ říká Josef Starýchfojtů.

Původní myšlenka vycházela z potřeby zefektivnit a digitalizovat provoz recepcí a back-office hotelů, které se často stále spoléhají na papíry a Excel tabulky. „Cílem bylo vytvořit platformu, která bude jednoduchá, modulární a propojená s celým ekosystémem služeb, které hotel provozuje.“

V Evropě i Americe je potenciál obrovský – jen v USA existuje více než 100 000 hotelů, v Evropě pak dalších 150 000. A právě Ameriku si Mews stanovil jako další klíčový trh.

Investice 1,7 miliardy korun otevírá dveře v USA a Německu

Nedávná investice ve výši 75 milionů dolarů (přibližně 1,7 miliardy korun) firmě umožňuje další globální expanzi. „Soustředíme se hlavně na Severní Ameriku a oblast DACH – tedy Německo, Rakousko a Švýcarsko,“ přibližuje Starýchfojtů, který vede 500členný produktově-technologický tým rozdělený do šesti hlavních oddělení.

Firma už dnes zpracovává platby z hotelů v hodnotě přes 10 miliard dolarů ročně a její loňské tržby překonaly hranici 200 milionů dolarů. Ambice ale sahají dál. „Trh hotelnictví je obrovský. Už dnes obsluhujeme 7 000 hotelů, ale potenciál je ještě násobně větší,“ dodává. Hlavním cílem je zvyšování tzv. „customer lifetime value“ – tedy hodnoty zákazníka v čase.

Získaná investice umožňuje nejen obchodní expanzi, ale také rychlejší vývoj nových funkcionalit. Mezi prioritami je například rozšíření platební brány, datových dashboardů pro manažery nebo chytré predikce obsazenosti pomocí AI.

AI pomáhá personalizovat péči o hosty i vyvíjet produkt

Umělá inteligence hraje v Mews stále důležitější roli. Firma ji využívá jak interně – při vyhledávání dokumentů nebo generování odpovědí –, tak přímo ve svém produktu. „Naše AI sbírá data z různých systémů hotelu a shrnuje je do přehledné poznámky pro recepčního. Ten tak ví, že host má rád ovoce místo čokolády, trpí alergiemi a už hotel navštívil třikrát,“ uvádí konkrétní příklad Starýchfojtů.

Výrazný je také přínos AI v oblasti vývoje. „Zhruba každá třetí řádka kódu je dnes psaná pomocí umělé inteligence,“ říká technický ředitel Mews. Zároveň dodává, že AI v jeho týmu nikomu práci nebere. Naopak. Pomáhá odbourávat rutinní úkoly a vývojářům nechává víc prostoru na kreativní řešení.

Mews také sleduje novinky v oblasti tzv. generativní AI a zkoumá, jak ji integrovat přímo do zákaznického prostředí. Uvažuje například o virtuálním concierge, který by hostovi doporučoval program ve městě nebo rovnou rezervoval stůl v restauraci.

Lidé jsou to nejsložitější – i nejdůležitější

Ačkoliv Josef Starýchfojtů původně vystudoval matematiku na Matfyzu a začínal jako softwarový vývojář, dnes vede obrovský tým. „Technologii můžete změnit jedním řádkem kódu. Lidi ale fungují jinak – každý má jiný background, motivace i přístup,“ říká.

V současnosti vede Starýchfojtů 500 lidí, z toho mnozí jsou starší než on. „V minulosti mě věk občas limitoval, ale dnes je důležité hlavně to, zda dokážu lidem pomoci v jejich práci.

Důležitá je pro něj firemní kultura založená na transparentnosti, důvěře a samostatnosti. „Každý tým má svůj cíl, rozpočet a zodpovědnost. Já jim spíš odstraňuju překážky, než že bych je kontroloval,“ vysvětluje.

Jak obstát v rychle se měnícím světě? Neustále se učit

Jako čerstvý třicátník má Starýchfojtů za sebou raketový kariérní růst. Přesto zůstává nohama na zemi. „Recept na úspěch neexistuje. Je to kombinace dobrého prostředí, dřiny, lidí kolem sebe a trochu štěstí,“ říká.

Zároveň ale upozorňuje, že dnešní svět vyžaduje úplně jiné dovednosti než před deseti lety. „ChatGPT se dostal k milionu uživatelů za tři dny. Technologie se mění čím dál rychleji. Musíme se neustále učit a přizpůsobovat.

Zároveň apeluje na univerzálnost: „Specializace je fajn, ale kdo dokáže propojit více světů dohromady – vývoj, design, obchod –, ten má dnes obrovskou výhodu.

Budoucnost Mews: škálovatelnost, inovace a důraz na zákazníky

Cílem firmy Mews zůstává růst – v počtu hotelů, produktů i zákaznické hodnoty. „Pracujeme na škálovatelnosti celého systému. Každý nový hotel by se měl být schopný integrovat s minimem práce. To je hlavní výzva naší fáze růstu.

Zároveň ale Mews nechce růst za každou cenu. „Kvalita a spokojenost zákazníka jsou klíčové. Jakýkoli růst bez této základny se dlouhodobě nevyplatí,“ uzavírá Starýchfojtů.

Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se například:

  • Proč Mews funguje i v horské chatě a jak se adaptuje na různé typy hotelů.
  • Jaké chyby udělal Josef Starýchfojtů jako šéf na začátku a co by dnes udělal jinak.
  • Jaká data sbírá Mews o chování hostů a jak je využívá.
  • V čem je rozdíl mezi americkými a evropskými hotely a proč je expanze do USA složitější.
  • Jak Mews uvažuje o budoucnosti bez recepce a jak na ni připravuje své zákazníky.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory