Módní značka Vuch hlásí meziroční nárůst obratu o 50 procent na 210 milionů korun. Navýšila také zisk na 24,5 milionů korun.
České módní značce kabelek, batohů, peněženek a dalších módních doplňků Vuch se daří. A to i v době, kdy další hráči z e-commerce a fashion segmentu sčítají ztráty či se musí spokojit s pomalejším růstem. Za rok 2022 společnost odbavila 235 924 objednávek a prodala 118 000 kabelek. Uvedla 111 novinek, pět nových kolekcí včetně ekologických, u kterých sleduje 261% růst prodejů.
Firma kamarádů a spolužáků z Chrudimi Martina Kůse a Ondřeje Hyrše také navýšila počet zaměstnanců na 52, což znamená nárůst o více než 42 %. Obrat za rok 2022 činí 210 454 000 Kč (meziroční růst o 50,4 %), ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) pak ve výši 24,5 milionu Kč. Vuch byl 27. nejrychleji rostoucí firmou v ČR dle Deloitte fast 50, v žebříčku Top odpovědná firma roku obsadila 7. místo.
„Máme velkou radost, že se nám daří i v době, kdy kupní síla obyvatel klesá a nálada ve společnosti není vždy zdaleka růžová. Je to důkazem toho, že se nám mimo jiné vyplácí sázka na vlastní propracované designy, různorodé moderní barvy a vzory a neustálý přísun nových výrobků a kolekcí,“ říká Martin Kůs, spoluzakladatel a spolumajitel Vuch a dodává: „Věřím, že se nám bude dále vyplácet tato strategie v oblasti produktového designu, ale i náš pohled na řízení firmy. Od začátku se snažíme stát na pevných základech a rychle reagovat na změny trhu i preferencí zákazníků.“
Plány pro letošní rok
„V roce 2023 se chceme mnohem více zaměřit na zahraniční trhy, protože tam vidíme velký potenciál. Ve velkoobchodě a u našich partnerských obchodů budeme klást mnohem větší důraz na prezentaci našich produktů. B2B segment je pro nás důležitý, loni jsme navázali spolupráci s 43 novými partnery a v této strategii chceme pokračovat,“ prozrazuje Ondřej Hyrš.
Stejně tak se firma pro letošní rok bude zaměřovat na svoje nejsilnější kategorie, kde jako výrobce je už etablovaným hráčem. Jde o batohy, kabelky a peněženky. „V letošním roce chceme doslova šlápnout do kategorie bot, kde vidíme velkou příležitost,“ dodává Ondřej Hyrš. Stejnou a ne-li větší pozornost chce Vuch věnovat i svým udržitelným projektům, za které byla firma v minulosti oceňována odbornou veřejností.
Jak to celé u Vuch vzniklo?
Vuch založili v roce 2015 dva nadšení kamarádi z Chrudimi Martin Kůs a Ondřej Hyrš, kteří se znají již od dětství, kdy vyrůstali ve stejném panelákovém vchodě. Na samém počátku stály dámské peněženky, se kterými oba pánové vycítili příležitost na trhu. Prvním modelem byly konkrétně barevné puntíkaté peněženky, které patří i dnes k vlajkovým lodím značky.
Od svého počátku Vuch značně rozšířil portfolio na několik stabilních kategorií, mezi které patří kromě dámských peněženek také zejména kabelky a batohy. V těchto kategoriích nabízí stovky produktů různorodých stylů, designů i materiálů. Vuch vyrábí ale také hodinky, sluneční brýle, šperky či oblečení.
„Módní scéna nám přišla šedá, smutná a nevýrazná, nebo naopak velice drahá a nedostupná pro běžné zákazníky. Tak jsme zkusili napravit všechny tyto nedostatky, které jsme na trhu viděli. Dnes v našem chrudimském týmu společně vytváříme netradiční módní kousky plné barev a radosti. Také kvalita je pro nás opravdu důležitá a neustále se snažíme pracovat na tom, abychom se zdokonalovali ve všech směrech,“ říká Martin Kůs.
Vuch v letošním roce oslaví již 8 let a po celou dobu meziročně roste. Neustále rozšiřuje své portfolio, v současnosti nabízí 8500 produktů a stále přináší nové a další originální kousky, včetně limitovaných edic. Letos představí například limitované edice s pop-artovým výtvarníkem Josefem Ratajem či rapperkou Sharlotou. U obou umělců půjde o navázání na první velmi úspěšné limitované kolekce.
„Máme ve firmě tým návrhářů a grafiků, a to vlastních i externích. Pod taktovkou se to celé snažím udržet já. A jak to tedy děláme? Inspirace a estetika se nedají naplánovat. Jsou dny, kdy naše návrhářské oddělení chrlí jeden nápad za druhým a pak jsou dny „spánku“. Jsme v úzké spolupráci s našimi dodavateli, se kterými konzultujeme každý vzorek či materiál, dokud není vše dokonale sladěné. Musíme skloubit mnoho faktorů, abychom mohli servírovat krásné, barevné, kvalitní produkty za rozumnou cenu,“ upřesňuje Martin Kůs, který je zároveň šéfdesignérem značky.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.