ChatGPT, jazykový model AI, umožňuje digitálně vzkřísit mrtvé v podobě thanabotů: chatbotů vyškolených na základě dat zesnulých. Program nazvaný Project December již umožňuje uživatelům zadat informace o konkrétní osobě a nechat si na jejich základě vytvořit chatbota na míru, píše server Big Think.
Vzhledem k tomu, že společnosti Facebook, Google, Apple a Microsoft uchovávají hromady naší digitální komunikace, lze podle serveru Big Think předpokládat, že všechny tyto společnosti v příštích letech vytvoří a budou prodávat thanaboty.
Díky thanabotům budeme mluvit s mrtvými na LinkedInu
Chatbot ChatGPT od svého loňského zpřístupnění veřejnosti ohromil a zároveň vyděsil svět svými znalostmi, empatií a nepopiratelným potenciálem změnit svět nepředvídatelným (ať už pozitivním, nebo katastrofickým) způsobem. Nyní umožňuje digitálně vzkřísit mrtvé v podobě „thanabotů“: chatbotů vyškolených na datech zesnulých.
ChatGPT, vyvinutý společností OpenAI, je program umělé inteligence vycvičený na více než 300 miliardách slov z nejrůznějších zdrojů na internetu. Na podněty od lidí reaguje tak, že na základě svého tréninku a konkrétního podnětu předpovídá slovo, které by měl použít jako další. Výsledkem je proud komunikace, který je informativní a zároveň podobný tomu lidskému.
ChatGPT prošel náročnými testy, napsal vědecké práce a přesvědčil mnoho vědců společnosti Microsoft, že skutečně dokáže rozumět jazyku a používat „rozum“, poukazuje server Big Think.
Thanabot Spock
ChatGPT a další rozsáhlé jazykové modely mohou také absolvovat specifičtější školení, aby mohly formovat své odpovědi. Programátor Jason Rohrer si uvědomil, že může vytvářet chatboty, kteří napodobují konkrétní lidi tím, že ChatGPT „krmí“ příklady jejich komunikace a detaily z jejich života.
Jako správný nerd začal se Spockem ze Star Trek. Poté spustil webovou stránku nazvanou Project December, která platícím zákazníkům umožňuje zadávat nejrůznější údaje a informace a vytvářet vlastní personalizované chatboty, dokonce i takové, kteří vycházejí z dat zesnulých přátel a rodiny.
Termín thanabot pochází z thanatologie, vědeckého studia smrti. Leah Henricksonová, která vyučuje digitální média a kultury na Queenslandské univerzitě, se domnívá, že thanaboti by se mohli v následujících desetiletích rozšířit, protože bude umírat stále více lidí s rozsáhlými digitálními záznamy textů, e-mailů a příspěvků na sociálních sítích.
„Tyto systémy mohou být vytvořeny bez předchozího souhlasu zemřelého, nebo mohou být součástí ‚digitální pozůstalosti‘, kdy někdo plánuje nebo souhlasí s vytvořením svého vlastního thanabota,“ napsala v článku, který byl začátkem tohoto roku publikován v časopise Media, Culture, & Society.
Vzhledem k tomu, že společnosti Facebook, Google, Apple a Microsoft uchovávají hromady naší digitální komunikace, lze podle serveru Big Think předpokládat, že tyto společnosti v příštích letech vytvoří a budou prodávat thanaboty. Pokusy o komunikaci s mrtvými procházejí napříč lidskými kulturami, dá se tak očekávat, že po nich bude velká poptávka.
Digitální vzkříšení
Podle Henricksonové by thanaboti mohli být v řadě ohledů přínosem. „Můžeme být schopni poskytnout truchlícím vhodnější podporu, umožnit alternativní formy správy pozůstalosti a přispět ke smysluplnému kulturnímu chápání smrti,“ napsala.
Jak ale upozorňuje server Big Think, thanaboti mohou mít i stinné stránky. Přinejmenším zpočátku budou vycházet z digitálních dat a všichni víme, že online život lidí se může od reality značně lišit, takže thanabot nemusí přesně reprezentovat osobu, kterou má napodobovat. Navíc thanaboti nemusí přinést katarzi, v niž by uživatelé mohli doufat, a místo toho umocní pocity smutku a zoufalství.
Vstupujeme do fascinující nové éry, v níž smrt nemusí být tak definitivní jako kdysi, konstatuje server Big Think.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.