Studie čtyř ekonomů „Kapitalisté v jednadvacátém století“ z roku 2019 se soustředila na více než 140 tisíc Američanů, kteří vydělávají více než 1,58 milionu dolarů ročně (přes 37 milionů korun). Výzkumníci zjistili, že typický bohatý Američan je podle jejich slov majitelem lokálního podniku, například prodejcem automobilů nebo distributorem nápojů, píše web The New York Times.
První důležitá poučka ze studie zní, že bohatí lidé něco vlastní. Vědci zjistili, že mezi příslušníky 0,1 procenta nejbohatších tvoří většinu jejich příjmů přibližně třikrát více příjmů z vlastnictví podniku než ze mzdy. Platy nedělají z lidí bohaté zdaleka tak často jako vlastní kapitál.
Nechcete být bohatí? Pořiďte si obchod s deskami nebo prodejnu hraček
Jiná studie, kterou provedli statistici Tian Luo a Philip B. Stark, zkoumala, u kterých podniků je nejpravděpodobnější, že nejrychleji zkrachují. A zjistili, že k takovým byznysům patří obchod s hudebními nosiči. Průměrný obchod s deskami vydrží pouhého 2,5 roku. (Pro srovnání, průměrná zubařská ordinace vydrží více než 19,5 roku.)
Mezi další rychle krachující podniky patří prodejny hraček (3,25 roku), oděvů (3,75 roku) a kosmetiky (4 roky). Existuje však i mnoho méně zajímavých podniků, na kterých pár lidí bohatne. Patří mezi ně autoopravny nebo čerpací stanice.
Chcete být bohatí? Rozjeďte autobazar
Dalším důležitým faktorem pro dosažení bohatství je způsob, jak se vyhnout nemilosrdné cenové konkurenci a jak si vybudovat místní monopol. Převaha majitelů autobazarů mezi 0,1 procentem nejbohatších napovídá, co je potřeba k úspěchu.
Automobiloví dealeři mají právní ochranu – státní franšízové zákony často dávají automobilovým dealerům výhradní právo prodávat automobily na daném území. Totéž platí pro mnoho distributorů nápojů, kteří fungují jako prostředníci mezi společnostmi vyrábějícími alkohol a obchody a supermarkety. Pokud se po tomto zjištění pokusíte koupit něčí autobazar, nemusíte mít samozřejmě štěstí. Majitelé autobazarů vědí, jak dobře se mají.
Chcete být stále šťastní? Neustále zdvojnásobujte svůj příjem
Nové zdroje dat nám v posledním desetiletí poskytly mnoho poznatků o tom, co vlastně dělá lidi šťastnými. A peníze nejsou spolehlivou cestou ke štěstí. Matthew Killingsworth z Pensylvánské univerzity studoval údaje od více než 30 tisíc dospělých osob, což je mnohem více než u předchozích studií o penězích a štěstí. Vyvrátil oblíbený mýtus, že peníze nemají na štěstí vliv po překročení 75 tisíc dolarů ročně (zhruba 1,8 milionu korun), ale potvrdil zákon klesající návratnosti peněz. Killingsworth zjistil, že vliv peněz se nakonec vyrovnává: abyste dosáhli stejného zvýšení štěstí, musíte svůj příjem stále zdvojnásobovat.
Zajímavou studií o štěstí je projekt Mappiness, který založili britští ekonomové. Výzkumníci oslovili desítky tisíc lidí prostřednictvím jejich chytrých telefonů a položili jim jednoduché otázky: S kým jsou? Co dělají? A jak jsou šťastní?
Na základě toho vytvořili vzorek více než tří milionů datových bodů, což je řádově více než v předchozích studiích o štěstí. Co tedy tři miliony datových bodů říkají o štěstí?
Mezi činnosti, které lidi činí nejšťastnějšími, patří sex, cvičení a zahradničení. Lidé jsou šťastnější, když jsou s partnerem nebo přáteli, ale ne s jinými lidmi, jako jsou kolegové, děti nebo známí. Počasí hraje ve štěstí jen malou roli. Lidé jsou trvale šťastnější, když jsou v přírodě, zejména v blízkosti vodních ploch.
Chcete být skutečně šťastní? Buďte s láskou v teple u moře a milujte se. Autosalon počká
Mnozí z nás pracují příliš a v zaměstnání s lidmi, které nemáme rádi. To není pravděpodobná cesta ke štěstí. Mnozí z nás se stěhují do velkých měst a málo času tráví na venkově, ani to není cesta ke štěstí. Studie ekonomů Eda Glaesera a Joshe Gottlieba sestavila žebříček štěstí obyvatel všech amerických metropolí. Zjistili, že nejméně šťastný je New York. Mezi nejšťastnější místa patří Flagstaff v Arizoně, Naples na Floridě a téměř celá Havaj.
Mnozí z nás tráví hodiny na sociálních sítích, což také není cesta ke štěstí. Projekt Mappiness zjistil, že ze 27 volnočasových aktivit jsou sociální média na posledním místě v míře štěstí, které přinášejí.
Velká data nám říkají, že existují velmi jednoduché věci, které dělají lidi šťastnými, věci, které existují již tisíce let. Po přečtení všech studií lze dojít k jednoduchému závěru. Moderní výzkum štěstí by se tak dal shrnout do jedné věty, která je datově podloženou odpovědí na samotnou otázku šťastného života.
Odpověď na otázku, jak žít, je založena na datech a zní takto: Buďte se svou láskou za slunečného dne, kdy je 25 stupňů, s výhledem na krásnou vodní plochu a užívejte si sexu.
Je to mnohem jednodušší než vlastnit autosalon.
Autor: Julie Sladká