Skupina sedmi nejbohatších ekonomik světa si klade za cíl zavést mechanismus cenového stropu na vývoz ruské ropy do 5. prosince, kdy vstoupí v platnost sankce Evropské unie zakazující dovoz ruské po moři. Tento plán představil agentuře Reuters vysoký představitel skupiny G7.
„Cílem je tento krok sladit s načasováním, které EU již zavedla. Chceme se ujistit, že mechanismus cenového stropu vstoupí v platnost ve stejnou dobu,“ řekl úředník, který si nepřál být jmenován.
Skupina G7, která zahrnuje zástupce Spojených států, Kanady, Japonska, Německa, Francie, Itálie a Velké Británie, minulý měsíc ohlásila, že zváží stanovení cenového stropu pro ruskou ropu, aby omezila příjmy z této komodity, které Moskva používá k financování své invaze na Ukrajinu.
Od té doby se objevují snahy přizvat do skupiny také Čínu a Indii, protože obě země již nakupují ruskou ropu se slevou oproti tržní ceně.
„Už se nám ozvala řada asijských zemí, které mají zájem buď vstoupit do koalice, nebo lépe porozumět cenovému bodu, na kterém bude cena stanovena, aby posílily svou pozici při vyjednávání s Rusy o budoucích kontraktech,“ prohlásil významný úředník skupiny G7. „Z tohoto důvodu bude tato stanovená cena G7 zveřejněna. Čína a Indie se zajímají o myšlenku minimalizace svých nákladů na dovoz ropy, protože se obávají dopadu na rozpočet prostřednictvím často dotovaných maloobchodních cen a inflace,“ dodal úředník.
Skupina G7 chce, aby cena ruské ropy byla členy kartelu kupujících stanovena na úroveň vyšší, než jsou ruské výrobní náklady, aby byl Kreml podnícen k dalšímu prodeji, ale aby cena byla mnohem nižší, než v současné době vysoká tržní cena je.
Jakmile v prosinci vstoupí v platnost embargo EU na ropu, bude Rusko tímto způsobem čelit těžké volbě mezi souhlasem s nižšími, ale trvalými příjmy a téměř žádnými příjmy.
Úředník dále informoval, že Rusko bude od této doby velmi těžce prodávat svou ropu jinde, protože sankce EU předpokládají zákaz všech finančních služeb spojených s obchodem s ruskou ropou, včetně pojištění, zajištění a financování nákladů a lodí.
Autor: Miroslav Oupic