Čína investuje takřka 20 miliard korun do vývoje pokročilých baterií pro elektromobily

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Ekonomika Technologie 03. 06. 2024

Čína investuje takřka 20 miliard korun do vývoje pokročilých baterií pro elektromobily

Asijská velmoc plánuje obří investici 6 miliard jüanů do vývoje baterií nové generace pohánějících elektrická vozidla. A to i přesto, že její průmyslová politika vyvolává obavy z nadměrné kapacity a stala se terčem kritiky ze strany USA a Evropy. Informuje o tom web CNN.

Celkem šest společností – včetně CATL, největšího světového výrobce baterií, a velkých výrobců automobilů, jako jsou BYD a Geely – má nárok na vládní podporu na vývoj baterií s pevným elektrolytem (ASSB). Takto „bezprecedentní“ projekt budou řídit přímo příslušná ministerstva a komise. S informací přišel deník China Daily, s odvoláním na nejmenované průmyslové zdroje.

Baterie ASSB jsou novou technologií, která zdokonaluje tradiční lithium-iontové baterie (LIB) použitím pevného vodivého elektrolytu namísto kapalného nebo gelového materiálu. Oproti konvenčním bateriím je u nich menší nebezpečí, že se vznítí nebo explodují, a mají vyšší hustotu energie, takže se předpokládá, že jsou i výkonnější. Tato generace baterií však není v současné době široce dostupná. Důvodem je jejich vysoká cena a komplikovaná masová výroba.

Zpráva o zamýšlené investici přichází v napjaté době pro obchodní vztahy mezi Čínou a Západem. Začátkem tohoto měsíce Bidenova administrativa uvalila nová významná cla na čínské elektromobily, pokročilé baterie a další zboží. Američtí představitelé tvrdí, že chtějí ochránit pracovní místa a podniky v USA před problémy, které představuje nadprodukce některých výrobků v druhé největší ekonomice světa.

Evropská komise se chystá začátkem příštího měsíce oznámit vlastní rozhodnutí o čínských clech na elektromobily. To by mohlo znamenat potíže pro čínské výrobce, kteří do Evropy každoročně vyvážejí statisíce vozů.

Konkurence nezahálí

Světoví výrobci automobilů a technologické společnosti rovněž pracují na vozech ASSB. V lednu Toyota oznámila, že během několika let uvede na trh vozidla s polovodičovými bateriemi. Společnost Samsung v březnu uvedla, že v roce 2027 zahájí masovou výrobu polovodičových baterií. O vývoj baterií se pokouší také Volkswagen s americkým startupem Quantum Scape.

Čínští konkurenti také v ničem nezaostávají. Státní automobilka GAC Group se sídlem v Kantonu v listopadu uvedla, že dosáhla průlomu v oblasti polovodičových baterií a v roce 2026 uvede na trh vozidla s těmito bateriemi.

Autor: Petr Pláteník

Další články