;

Čína předělává elektrobusy a nákladní auta na vodíkový pohon

03. 02. 2021

Čína předělává elektrobusy a nákladní auta na vodíkový pohon

Autobusy městské hromadné dopravy a zásobovací nákladní auta poháněná elektřinou se nyní v Číně hromadně a za veřejné podpory přestavují na vodíkový pohon.

Důvod? Nízké teploty na severu Číny totiž ztěžují náležité fungování elektrobusů. Na druhou stranu je v oblasti dostatek větrné a sluneční energie.

Trevor Raymond, ředitel výzkumu Světové platinové investiční rady, uvádí: „Čína má vybudovanou velmi kvalitní infrastrukturu na nabíjení akumulátorům, a tudíž i na provoz nákladních automobilů na baterie. Ovšem na severu Číny panuje velmi chladné podnebí a to, jak všichni víme, elektromobilům moc nesvědčí. Dostatek elektrické energie z větrných a solárních zdrojů zároveň znamená, že výroba a následné využití vodíku je v oblasti poměrně atraktivní řešení.“ Prakticky celý vozový park nákladních vozidel a autobusů na severu Číny se nyní přestavuje z čistě akumulátorového na vodíkový pohon.

Příkladem úspěšného přechodu k vodíku v Evropě je Švýcarsko, kde se vodíkovými nákladními automobily vozí potraviny. Kritickým faktorem v Číně, stejně jako všude jinde, Česko nevyjímaje, je dostatečná infrastruktura čerpacích stanic na vodík. K tomu, aby se provoz jedné vodíkové čerpací stanice vyplatil, je třeba, aby obsluhovala zhruba 700 osobních vozidel. Nákladních automobilů stačí ovšem pouze dvacet sedm!

A
to je dobrá zpráva pro státní i místní orgány, které nejsou
ochotné nebo schopné vynakládat vysoké částky za plošnou
infrastrukturu. Nákladní elektrické automobily, které jezdí
v Číně, mají hmotnost od 3 do 6 tun a jejich provoz je
poměrně efektivní. Všechna
vozidla jsou přes noc zaparkována v depu, kde se mohou
dobíjet. Plánování infrastruktury v čínských městech je
navíc poměrně jednoduché, neboť se s ní počítá již při
výstavbě, která probíhá často „na zelné louce“. Vybavování
evropských měst infrastrukturou je poněkud složitější. A proto
elektrický, natožpak vodíkový pohod v Evropě není u
hromadné (elektrické či vodíkové) dopravy tak rozšířený.

Většina
elektrických vozidel není ekologičtější než současné
dieselové motory. Vozidla s vodíkovými palivovými články
jsou ovšem velmi čistou alternativou dopravy,
která může přispět ke zpomalení globálního oteplování,
pokud se na výrobu vodíku používají ekologické zdroje (jako
zmíněná solární a větrná energie). Vodíková vozidla jsou
konstrukčně v zásadě z 80 % podobná elektrickým
vozidlům na akumulátory. Je třeba ovšem počítat s tím, že
ve vodíkových palivových článcích se využívá platina.

Autor: Petr Bílek

Další články