V České republice vznikla mezinárodní výzva, která chce přinutit západní státy k aktivním krokům na Ukrajině. U jeho zrodu stojí český podnikatel a filantrop Dalibor Dědek.
Čeští podnikatelé v čele s Daliborem Dědkem nebo Liborem Winklerem volají po důraznějším vojenském zapojení západních zemí do dění na Ukrajině. Výzvu nazvanou „We must act“ (musíme jednat) podpořili i další osobnosti, jako je Dana Drábová nebo Marek Hilšer. Výzva je koncipovaná globálně, takže mezi jejími podporovateli jsou i podnikatelé z Polska nebo Finska.
„Naším cílem je, aby Západ nenechal dál umírat Ukrajince a pomohl jim vojensky, alespoň vyhlášením a vynucením bezletové zóny,“ říká Dalibor Dědek. A dodává: „Když mi bylo 11, přepadly nás ruské tanky. Nikdy nezapomenu ten pocit. Teď mám ale pocit ještě horší. Cítím vinu, že jsem součástí světa, který, ač mohl, nezastavil ruskou invazi na Ukrajině. Rusové pochodují na západ, bezhlavě zabíjejí ženy a děti. A my asi čekáme na to, až dopadnou granáty na Polsko nebo jinou členskou zemi. Neumím se s tím smířit. Tanky přece nezastaví ukončení prodeje hamburgerů ani nadávky Putinovi na Facebooku.“
„Je potřeba ukázat, že se Ruska nebojíme. Byl bych rád, kdy by se podařilo prosadit například bezletová zóna nad humanitárními koridory. Dalším řešením by mohly být letecké mosty, díky nimž by letadla shazovala humanitární pomoc a byla by chráněná stíhačkami,“ dodal senátor Marek Hilšer.
Mezinárodní kampaň byla spuštěna prostřednictvím speciálních webových stránek wemustact.eu a na sociálních sítích (Twitter, YouTube). Kromě přirozeného virálního šíření jsou do ní zapojeni významní influenceři, ale také marketingové agentury. Placené šíření kampaně je hrazeno ze soukromých prostředků zakladatelů. Dědek uvedl, že již několik podnikatelů mu nabídlo i finanční podporu, sám je ochoten do kampaně vložit vlastní peníze z podnikání.
„Chceme kampaň udělat skutečně masovou, tak aby se do ní zapojilo co nejvíce lidí, kteří se ztotožňují s tím, že problém má být účinně řešen tam, kde vznikl. Technicky je způsob zapojování lidí do výzvy realizován tak, aby měl výsledek vysokou kredibilitu a byl pro účastníky bezpečný,“ vysvětluje David Beneš, který stojí za technickým provedením kampaně.
Kampaň má v první fázi sdružit příznivce, kteří mají stejné smýšlení. Následně se počítá s možnými manifestacemi příznivců v jednotlivých zemích, tak aby byl záměr efektivně prosazen.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.