Na TikToku mají profily i devítileté děti. S osvětou kvůli nebezpečí sociálních sítích je tedy třeba začínat čím dál dříve.
Podle webu Tech Xplore nová studie Kingstonské univerzity, která zkoumala vliv sociálních médií na mladou generaci, zjistila, že už jedenáctiletí školáci hledají slávu na platformě pro sdílení videí TikTok, což může ohrozit jejich duševní zdraví. Výzkum provedený odborníky na marketing zkoumal psychologii středoškolských uživatelů TikToku a způsoby využití a uspokojení, které jim tato sociální síť přináší.
Cílem práce bylo odhalit, nakolik jsou mladí lidé při užívání TikToku motivováni sebevyjádřením, společenským uznáním a touhou po slávě. Zjištění odhalila, že děti často věří, že sdílením videoklipů se díky svému talentu stanou slavnými. Zároveň s tím se ale zvyšuje riziko, že budou již ve velmi mladém věku vystaveny predátorství a ohrožení ochrany soukromí.
Stát se slavným
Zmiňovaný článek publikovaly Rita Kottaszová, docentka marketingu na Kingston Business School, a absolventka magisterského studia na Kingstonské univerzitě Christina Bucknell-Bossenová. Kottaszová uvedla, že školní děti vědomě usilují o status celebrity, a nikoliv podvědomě. „Mladí lidé si myslí, že se mohou snadno stát slavnými, možná kvůli rostoucímu počtu hvězd televizních reality show po celém světě,“ uvedla Kottaszová.
„Stát se slavným může být přesto nereálné očekávání. Dokonce i ti, kteří se stanou slavnými, jako například soutěžící v soutěži X Factor, jsou často na očích veřejnosti velmi krátkou dobu, a pak zmizí,“ dodala Kottaszová.
Bucknell-Bossenová provedla výzkum v rámci svého magisterského studia hudebního a kreativního průmyslu na Kingstonské univerzitě. Její profesní zkušenosti z oblasti managementu umělců v hudebním průmyslu a z pozice projektové manažerky dánské verze soutěže X Factor umožnily Bucknell-Bossenové nahlédnout do tohoto odvětví a inspirovaly ji ke zkoumání zmiňovaného fenoménu.
„Jedním z důvodů, proč jsou pro mě identita a touha po slávě důležitými tématy, je to, že jsem viděla mnoho lidí, kteří měli velký úspěch, ale pak o něj přišli,“ řekla Bucknell-Bossenová.
Předchozí studie se většinou zaměřovaly na teenagery ve věku od 16 let, tento nejnovější výzkum, prováděný v domovské zemi Bucknell-Bossenové, v Dánsku, ale oslovil mnohem mladší skupinu, a to ve věku 11–16 let.
TikTok je sice od 13 let, pravidelnými uživateli jsou ale i devítileté děti
Ačkoli TikTok vyžaduje, aby si mladí lidé vytvářeli účet ve věku od 13 let, bylo zjištěno, že děti před pubertou jsou aktivnější při zveřejňování video obsahu a jsou intenzivnějšími uživateli než dospívající.
Kottaszová uvedla, že pravidelnými uživateli mohou být již devítiletí. „Přestože minimální věk pro registraci na TikTok je 13 let, poměrně často se setkáte s tím, že platformu používají mnohem mladší děti,“ řekla Kottaszová. „Existuje mnoho digitálních aktivit, na které jako rodič nemůžete dohlížet ani je sledovat, protože děti jsou technicky zdatné a často si dokážou najít skulinky, jak se na stránky dostat,“ dodala.
Kromě hledání slávy a sebevyjádření u dětí zjistil výzkum Kingstonské univerzity, že také hojně využívají tuto aplikaci k rozšiřování a vyhledávání nových sociálních sítí. To je potenciálně velmi znepokojivé, protože děti hůře chápou skrytá nebezpečí online predátorství a problémy spojené s ochranou soukromí, varovali odborníci.
„Způsob, jakým mladí lidé používají sociální média, se mění. Tento výzkum ukazuje, že zkoumat typického teenagera ve věku od 13 let výše je vlastně už pozdě, protože mladí lidé jsou velmi vnímaví a chodí na internet v mladším věku. S osvětou o nebezpečích sociálních sítí je třeba začínat čím dál dříve,“ konstatuje Kottaszová.
Zatímco kolem používání sociálních sítí dospívajícími a dospělými bylo provedeno mnoho výzkumů, Bucknell-Bossenová doufá, že tato studie otevře diskusi a povede k většímu zájmu o pochopení užívání sociálních sítí ve věku před dospíváním.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.