Devět podnikatelů a jejich největší chyby – 1. část

Zdroj: Pixabay
Byznys 06. 08. 2021

Devět podnikatelů a jejich největší chyby – 1. část

Je velký mýtus, že úspěšní vůdci nikdy nedělají chyby. I ti z nejlepších mají občas úlet, zvláště na začátku své kariéry. Je ale zásadní se z těchto chyb poučit, aby se už více neopakovaly. A je také stejně důležité být transparentní ve vztahu ke svým zaměstnancům při nápravě situace.

Členové bostonského podnikatelského klubu Young Entrepreneur Council (Rada mladých podnikatelů) se ve svých minulých i současných vedoucích pozicích dopustili řady chyb, ze kterých se už poučili. Devět z nich podrobně časopisu Forbes popsalo některé ze svých největších omylů, kterých se dopustili jako čerství šéfové, a také jak by se zachovali jinak, kdyby dnes mohli změnit své dřívější činy.

Jaké jsou tedy největší chyby začínajících šéfů? V úvodní části tohoto článku představíme prvních pět z výčtu.

Pokoušet se dělat všechno sám

Pro Meeky Hwanga ze společnosti Ndevr Inc byla největší chybou skutečnost, že se snažil dělat všechno sám. Nebyl vůbec zvyklý delegovat práci na ostatní. To totiž vyžaduje jednak důvěru v druhého člověka, že může úspěšně dokončit práci, a pak i trpělivost, protože lidem s menšími zkušenostmi může dokončení úkolu trvat déle. Bez delegování na druhé byl zahlcen množstvím práce, kterou vedle schůzek musel každý den dodělat. Teprve když se naučil být trpělivý a důvěřovat ostatním, že práci zvládnou, začal být efektivnější. Jak se více lidí v jeho okolí naučilo plnit úkoly, tento tým se stal výkonnějším a nakonec přinášel společnosti lepší výsledek. Pokud by se mohl vrátit v čase, více by věřil členům týmu a efektivně delegoval práci.

Předpoklad, že noví zaměstnanci nepotřebují školení

Když Kristin Kimberly Marquet ze společnosti Marquet Media LLC nastartovala jako šéfka svůj první byznys, očekávala, že všichni noví členové týmu budou vědět, jak dělat svou práci snadno a bez jakéhokoli vedení a školení. To byla z její strany obrovská chyba, protože tito lidé byli často překvapeni a nakonec i ztraceni. Nyní tedy Kristin zajišťuje, aby všichni noví členové týmu rozuměli všemu, co se od nich očekává. Následně jim pořádá různá školení, jak mají svoji práci dělat, a odpovídá na jejich otázky. Kristin zjistila, že tímto krokem pomáhá budovat v týmu důvěru, a také se cítí pohodlněji, když může na jejich dotazy odpovídat a předávat jim své znalosti a zkušenosti.

Nedržte lidi, kteří jsou nevhodní na svoji pracovní pozici

Pro Ashley Merrill ze společnosti Lunya bylo největší vnímanou chybou příliš dlouhé angažování nesprávných lidí. Zní to drsně, ale podle jejích zkušeností je to znát nejen na výsledcích firmy, ale také na spokojenosti těchto lidí. Udržet se na nevhodně zvolené pracovní pozici jim totiž nečiní žádnou radost. A svým špatným výkonem i nespokojeností mohou potenciálně vzbuzovat negativní emoce v celé firmě.

Neorganizovanost

První rok ve funkci šéfa byl pro Johna Bracketta ze společnosti Smash Balloon LLC neorganizovaná noční můra. Není snadné sledovat termíny a agendu důležitých schůzek, dokumentaci a fakturační údaje, pokud jste malá firma a snažíte se prosadit na trhu. Podle Johna by všichni noví majitelé firem měli vymyslet strategii, jak udržet své dokumenty, ať už virtuální, nebo fyzické, organizované a snadno dostupné pro všechny klíčové členy svého týmu.

Nesprávné vnímání priorit

Chybou, kterou Solomon Thimothy ze společnosti OneIMS jako nový šéf udělal a kterou dnes dělá mnoho začínajících podnikatelů, je nesprávné vnímání priorit. Solomon se zabýval mnoha zbytečnými činnostmi. Vykonával nepodstatné úkoly a také ty, které mohl snadno delegovat. Neustále odpovídal na všechny e-maily, přijímal každý příchozí hovor, a tím tedy byl každý den velmi zaneprázdněn. I když se cítil jako superproduktivní člověk, ve skutečnosti nic nedokázal udělat správně a včas. Pravidelně byl přepracovaný, aniž dosáhl požadovaných výsledků. Takže kdyby Solomon mohl vrátit čas, určitě by pracoval na svých prioritách, protože už ví, že vysoká aktivita neznamená vysoký úspěch. Kdykoli už má Solomon pocit, že svých cílů nedosahuje, je načase s touto činností přestat a znovu se začít soustředit.

Pokračování příště.

Autor: Miroslav Oupic

Další články