Celkem 97 procent respondentů potvrdilo, že chtějí využívat bankovní identitu jako svou „digitální občanku“. Zároveň ji chtějí mít jako prostředek k provedení online podpisu svých dokumentů.
O podobě univerzální „digitální občanky“ v Česku je podle všeho jasno. Popularita bankovní identity, kterou můžeme od začátku letošního roku prokazovat svoji totožnost v online komunikaci se státem a od léta i s firmami, rychle roste. Vyplývá to z průzkumu, který v říjnu provedla agentura IPSOS pro Českou spořitelnu.
„Již během prvního roku svého fungování si bankovní identita vydobyla značnou oblibu. V online komunikaci se státem ji během prvních devíti měsíců od jejího uvedení na trh využilo již 39 % respondentů. Celkem 97 % z nich potvrdili, že ji hodlají využívat i nadále,“ říká Petr Zíma, který v České spořitelně zodpovídá za bankovní identitu.
Dalších 31 % respondentů, kteří až dosud bankovní identitu k online komunikaci se státem nevyužili, připustilo, že s jejím využitím také počítá, a 32 % zatím váhá.
Polovina lidí chce přes bankovní identitu komunikovat s firmami, oceňují online podpis smluv
Velký potenciál má bankovní identita v ověřování totožnosti při komunikci s firmami. Jako prostředek, kterým chtějí prokazovat svoji totožnost vůči soukromým společnostem, ji označila téměř polovina všech respondentů (49 %). Nerozhodnuto je 29 % respondentů. Klienti firem oceňují zejména to, že prostřednictvím bankovní identity mohou již podepisovat smlouvy online (57 %), sjednávat produkty a služby (55 %) anebo se přihlašovat do firemních klientských zón (46 %).
První velkou firmou, která začala umožňovat klientům podpis smluv o penzijním spoření prostřednictvím bankovní identity, je Česká spořitelna – penzijní společnost.
Boduje bezpečí a užitečnost
Důvodem, proč lidé preferují prokazovat online totožnost právě prostřednictvím bankovní identity, je bezpečnost uložení osobních dat v bankách. Osobní data již není potřeba sdílet s dalšími subjekty.
Za bezpečnou metodu ověření totožnosti označuje bankovní identitu nadpoloviční množství respondentů (52 %) bez ohledu na to, jestli se jedná o online komunikaci se státem či soukromými firmami.
Užitečnost bankovní identity, díky které si lidé nemusí vytvářet nová přístupová hesla na různé typy klientských účtů, vnímá ještě více lidí (64 % při komunikaci se státem a 60 % při komunikaci s firmami).
Autor: Jiří Böhm