Bankovní identita je digitální občanka, kterou si v budoucnu vložíme do digitální peněženky, o které se mluví na úrovni Evropská unie. EU má totiž ambici, aby každý stát zavedl digitální peněženku a lidé v ní mohli mít nejen občanku, ale třeba i svůj vysokoškolský diplom, říká Petr Zíma, který má bankovní identitu na starosti v České spořitelně.
Digitalizace se v posledních letech rozmohla v takové míře, že bylo jen otázkou času, kdy budeme schopni zařizovat věci, jako jsou například úřady, rychle a pohodlně přímo z domova. Díky bankovní identitě, neboli BankID, se nyní můžeme přihlašovat pomocí internetového bankovnictví ke službám eGovernmentu, což nám dává možnost například zažádat si o řidičský průkaz, nahlédnout do databáze katastru nemovitostí nebo se přihlásit na očkovací portál a stáhnout si potřebný certifikát o covidu-19. S bankovní identitou dokonce lze najít zapomenuté akcie z kupónovky!
„Pandemie digitalizaci zaručeně nahrála. Bankovní identitu jsme spustili v lednu 2021, v tom nejtvrdším lockdownu, kdy byl zamezen i pohyb osob a bylo na místě začít komunikovat s úřady plně digitálně,“ komentuje Zíma.
Klíč k novým možnostem
Bankovní identitu v současnosti využívá pro přihlášení ke státu už 800 tisíc občanů, z toho přibližně 300 tisíc klientů spadá pod Českou spořitelnu. Momentálně tak toto přihlašování představuje nejčastější způsob přístupu ke službám eGovernmentu. V soukromém sektoru jsou čísla lehce nižší zejména proto, že se zde s bankovní identitou začalo až o půl roku později. Za Českou spořitelnu však BankID v tomto ohledu využívá cca 90 tisíc klientů.
„My vlastně lidem dáváme klíč. Klíč, který lidé už dříve využívali do internetového bankovnictví ke svému trezoru, k penězům, a teď ten samý klíč mohou použít k tomu, aby si ‚otevřeli dveře do státu‘ a začali s tím státem, na úrovni identifikace občanského průkazu, komunikovat. Na podobném způsobu vlastně funguje i soukromý sektor,“ říká Zíma.
Jak to vlastně funguje?
Existují tři produkty BankID – CONNECT, IDENTIFY a SIGN. První z nich je pro přihlášení, které je jednoduché (zejména z toho důvodu, aby se tam člověk mohl opakovaně vracet) a poskytovatel má díky němu o klientech alespoň základní údaje. IDENTIFY slouží k plné identifikaci klienta. A posledním produktem je podpisová služba, díky které lze podepisovat smlouvy z pohodlí domova.
„Uvedu to na příkladu. Přijdete na energetickou stránku, kde je klientům nabízeno, aby si spočítali nějaký tarif. Vy si to spočítáte, nakonfigurujete si tři možnosti, ale ještě nejste úplně rozhodnutý, tak si to uložíte a chcete to dodělat jindy. V době před bankovní identitou byste museli vytvářet profil s přihlašovacími údaji, ale nyní vám stačí pouze přihlášení přes BankID. Poté co si věc promyslíte a produkt vyberete, poskytovatel služeb si od vaší banky vyžádá plný set vašich údajů a podepíše s vámi smlouvu. Ta se podepíše také s pomocí BankID, buďto vám bude zaslána SMS, nebo vše vyřešíte potvrzením na Smart klíči,“ dodává Petr Zíma.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.