Na první pohled se zdá, že jde jen o moderní zpracování mistrovského díla Johannese Vermeera. Stačí si ale přečíst informaci o autorovi a někteří z nás možná trochu zneklidní. Zprávu přinesl web TechXplore.
Jednu z fanouškovských rekonstrukcí, která má dočasně nahradit originál z roku 1665, zapůjčený z Mauritshuisu na velkou Vermeerovu výstavu v amsterdamském Rijksmuseu, vytvořila umělá inteligence (AI).
A právě tato volba nastartovala širokou veřejnou debatu. „Je to kontroverzní, lidi jsou buď pro, nebo proti,“ prohlásil pro agenturu AFP Boris de Munnick, tiskový mluvčí slavného haagského muzea umění.
Výtvarník Julian van Dieken zaslal umělecké instituci obraz na základě výzvy, aby lidé vytvořili své verze slavného plátna pro instalaci nazvanou „Moje Dívka s perlou“. Berlínský digitální tvůrce dále uvedl, že použil nástroj umělé inteligence Midjourney – který dokáže generovat složité obrazy na základě zadání a s využitím milionů obrázků z internetu – a Photoshop.
K jeho překvapení se pak toto dílo objevilo ve výběru pěti obrázků, které budou vytištěny a fyzicky zavěšeny v místnosti, kde je Dívka s perlou v Mauritshuisu běžně umístěna. „Vidět to v muzeu je něco surrealistického,“ napsal van Dieken na Instagramu. Celkem zaslalo do soutěže svá díla 3 482 fanoušků, kteří „Dívku“ zobrazovali v různých stylech, od loutky přes dinosaura až po kus ovoce.
Frankensteinovský obraz
Rozhodnutí vybrat obraz vytvořený umělou inteligencí zcela nepřekvapivě vyvolalo odpor u části veřejnosti. Například nizozemská umělkyně Iris Compiet na instagramovém kanálu výstavy uvedla, že jde o velkou ostudu. „Je to urážka Vermeerova odkazu a také každého tvořícího umělce. Pořádná facka, které se dočkali právě od muzea,“ řekla Compiet agentuře AFP.
Navíc podle ní nástroje umělé inteligence porušují autorská práva jiných umělců, když jejich díla používají jako základ pro uměle generované obrazy. A také tím, že obecně shromažďují data od uživatelů internetu. Samotný obraz označila doslova za „téměř frankensteinovský“.
Nizozemské muzeum umění se ale brání tím, že mu šlo o záměrné umělecké prohlášení týkající se umělé inteligence. „Náš názor je takový, že dílo považujeme za pěkný obraz a že reflektuje určitý tvůrčí proces,“ prohlásil mluvčí Mauritshuisu. „Nejsme institucí, která by měla přímo vést diskusi o tom, jestli umělá inteligence patří do muzea umění.“
A tak návštěvníci slavné haagské galerie zůstávají ve svém názoru na dílo AI rozděleni. „Mladší lidé mají tendenci říkat, že umělá inteligence je v umění něco nového. Starší lidé zase častěji prohlašují, že se jim líbí tradičnější obrazy,“ uzavírá Boris de Munnick.
Autor: Petr Pláteník