AMERICKÝ SPECIÁL #23: Do Ameriky nejprve dovážel známé minerální vody Mattoni, od nealkoholických nápojů ale přešel k ostřejšímu pitivu. Robert Bokůvka působí jako obchodní zástupce společnosti Rudolf Jelínek pro středozápad USA a Floridu. Slivovice a další destiláty od vizovické firmy se prodávají i v české restauraci Cafe Prague v Chicagu, kde jsme s Robertem Bokůvkou probrali, jak se daří českým produktům na americkém trhu, kdo je nejčastěji kupuje i co je cílem do budoucna.
Cafe Prague podle Bokůvky navštěvuje hodně Čechů a Slováků, kteří zde dělají mnoho rodinných oslav. Připít si mohou i pálenkou od Rudolfa Jelínka. „Zákazníci tady mohou dostat celý náš sortiment, jako je pětiletá a desetiletá slivovice, hruškovice, meruňkovice a také slivovice ochucená medem,“ vyjmenovává Bokůvka.
Bez zdravotního pojištění nemůžete fungovat
Bokůvka navštívil Ameriku poprvé v 90. letech. „Rodina mojí manželky, která z poloviny pochází z Polska, se přestěhovala do USA už dříve. Přijel jsem na návštěvu a rozhodl jsem se zůstat, protože jsem viděl, že je možnost, abych tu něco dělal,“ vzpomíná.
Amerika podle jeho názoru nabízí obrovské možnosti bez byrokracie. „A na každém kroku je cítit pozitivita,“ vyzdvihuje. Oproti Evropě je ale „všechno hodně daleko“ a hodně lidí, včetně Čechů podle Bokůvky zápasí se zdravotním pojištěním, bez kterého „nemůžete fungovat, ale které je hodně drahé“.
I kvůli němu se řada těch, kteří přišli do Ameriky v 90. letech, rozhodla vrátit zpátky do Evropy. „V roce 2000 bylo v Chicagu a okolí zhruba 25 českých a slovenských restaurací. Momentálně jsou tu tři,‘‘ říká.
První náklad dorazil úplně zmrzlý
Pracovat pro Mattoni začal díky švagrovi v Česku, který měl kontakt na exportního ředitele. „Domluvili jsme se, že bychom to mohli zkusit a začali jsme dovážet do Ameriky,“ uvádí Bokůvka. Protože ale neměli zkušenosti, začátky se neobešly bez zádrhelů. „První kontejner jsme poslali v říjnu, kdy bylo v Česku ještě hezky. Do USA dorazil za šest až osm týdnů, a to už tu byly obrovské mrazy. Takže když jsme otevřeli první kontejner, vypadly na nás kostky ledu,“ směje se Bokůvka.
Američané ale paradoxně českou minerální vodu moc nekupují. „Je to vyloženě produkt pro etnický trh. Češi, Slováci a Poláci tu mají své obchody a na základě toho jsme se prosadili,“ přibližuje Bokůvka situaci na americkém trhu. „Američané to zkusí, ale gró drží minerální voda San Pellegrino a francouzský Perrier.“
Mattoni tak měla největší úspěch v Chicagu a okolí, kde žije početná česká komunita. „Zkoušeli jsme také Floridu, kam se něco vyvezlo, ale nebylo to žádné velké množství,“ říká Bokůvka.
Dobře se prodává i kosher slivovice
Od nealkoholických nápojů Robert Bokůvka přešel k těm alkoholickým. Dnes pracuje jako obchodní zástupce pro vizovickou firmu Rudolf Jelínek. S jejími destiláty se potkával už od dětství. „Jezdili jsme se ségrou na prázdniny do Uničova u Olomouce. Děda měl vždy ve špajzce slivovici v té ikonické lahvi s modro-červenými švestkami. Všechny příchody, odchody a oslavy začínaly a končily slivovicí,“ vzpomíná Bokůvka.
V Americe se firma hodně orientuje na československé a polské komunity. „Máme ale také Fernet Amaro a jiné produkty, které jsou určené pro všeobecný trh, a díky nim se prosazujeme i u Američanů,“ uvádí Bokůvka. „Stříbrná kosher slivovice se strašně dobře prodává v New Yorku a New Jersey, kde je obrovská židovská komunita.“
Klasická slivovice je podle Bokůvky pro Američany silná, i proto firma vyrábí slivovici s medem, která je slabší a „má u Američanů velice dobrý ohlas“. „Nejpopulárnější je klasická pětiletá slivovice, to je ikona. Začala se dovážet v roce 1934 hned po prohibici a od té doby je pořád na trhu,“ říká Bokůvka.
Dodáváme do 6000 obchodů
České produkty se do povědomí Američanů snaží dostat ochutnávkami v obchodních sítích nebo reklamami v rádiích a časopisech. „Hodně se také účastníme různých festivalů, se kterými se po covidu roztrhl pytel,“ popisuje Bokůvka, jakým způsobem o sobě Rudolf Jelínek dává v Americe vědět.
Celkově dodává Rudolf Jelínek své produkty do zhruba šesti tisíc obchodů po celé Americe. „Jsme v těch hlavních řetězcích, jako je Total Wine a Spec’s,“ uvádí Bokůvka s tím, že za rok prodají několik kontejnerů a poptávka po vizovických destilátech roste.
Bokůvka má ale ambicióznější cíle. „Chtěl bych dosáhnout toho, že by se nějaký náš výrobek prosadil úplně všude – byl by v každém baru a v každém obchodě,“ líčí své plány do budoucna. Velké naděje vkládá do Fernetu. „Je velice oblíbený u barmanů, máme výbornou cenu a už se prodává v řetězcích. Dal by se prodávat skoro všude,“ uzavírá Bokůvka.
Celý rozhovor ve videu a podcastu.
Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.