Do zákazu spalovacích motorů zbývá 11 let. Je to jak dřív s mobily, říká prodejce

Foto zdroj: FocusOn
Ekologie 13. 05. 2024

Do zákazu spalovacích motorů zbývá 11 let. Je to jak dřív s mobily, říká prodejce

Elektromobilita je pro Čechy ožehavé téma. Do úplného zákazu spalovacích motorů nám zbývá 11 let, je čas si zvykat na novou éru. „Vozový park České republiky je poměrně starý. V průměru jsou auta stará 16 let, oproti tomu elektroauta jsou stará 5 let,“ říká výkonný ředitel společnosti TipCars Marek Knieža. Podle jeho názoru se i dojezdové časy budou prodlužovat a nabíjení zkracovat. V novém dílu pořadu Geen Spin jsme probrali problematiku elektromobility a nové trendy.

Marek Knieža vede společnost již 20 rokem. Díky svým dlouholetým zkušenostem poukázal na to, že ačkoliv automobilky jsou připraveny na zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035, Česká republika zůstává v tomto ohledu poněkud pozadu. „Evropa je o několik kroků před námi. My jsme konzervativní národ, máme rádi spalovací motory,“ uvádí Knieža.

Bude dost nabíječek?

S novou érou elektromobilů přichází zásadní otázky nabíjení. Knieža srovnává situaci s počátky mobilních telefonů, kdy také existovaly pochybnosti o dostupnosti a dosahu sítí. „Už si neumíme představit život bez mobilu, a elektroauta prostě také přijdou,“ vysvětluje Knieža a dodává, že i když rok 2035 může být reálný, potenciálně bude existovat potřeba překlenovacího období. „To je už v rukou zákonodárců Evropské unie,“ vysvětluje.

Mnoho z nás odděluje sekundární a primární trh. Podle Knieži je to ale jedna nádoba. „Bez nových aut by sekundární trh ojetin prakticky neexistoval,“ říká. Podle něj je primární trh „velmi důležitý“, ale Česká republika je na tom v porovnání s ostatními evropskými zeměmi, kde poměr elektromobilů může být nad 30 %, velmi špatně. „Tvoříme pouze 3 % v celé EU,“ říká.

Z prodejce se stal inženýr

S příchodem elektromobilů se změnily i priority kupců. „U elektromobilů jsou důležité úplně jiné parametry než u spalovacích motorů, třeba jako je dojezd na baterii,“ říká Knieža. To, že se nabídka elektromobilů oproti loňskému roku zvýšila o dvě třetiny a poptávka dokonce dvojnásobně, svědčí o rostoucím zájmu. „Víme z průzkumů, že dovozy automobilů u nás jsou a ta nabídka není úplná. Proto se musí dovážet ze zahraničí,“ vysvětluje.

Prodejci elektromobilů už nestačí poznat opotřebení a závady. U elektromobilů je potřeba širokého portfolia znalostí. „Kupec by se měl zaměřit na kapacitu baterie. Dle kapacity je i dojezd. To dnes řeší každý,“ upozorňuje na základní parametry při koupi Knieža.

Zelená cesta je velmi nákladná, lidé na ni nemají

Cena elektromobilu je oproti tomu se spalovacím motorem velmi odlišná. Mnohdy si ho lidé nemohou dovolit. Tento problém by ale mohly vyřešit dotace a státní podpora. „Abychom omladili trh s vozovým parkem, musíme vymyslet něco pro to, aby se kupovala nová auta,“ přemýšlí Knieža.

Mezi významné aspekty patří cena a nabíjecí síť. „Síť ještě není dokonalá, i když už můžete nabíjet v obchodních domech, kancelářských garážích a na benzínkách. Nemožnost nabíjet stále mnoho lidí odradí,“ vysvětluje Knieža.

Na trhu dominují tři značky mobilních telefonů, to samé platí i u automobilů. „Čínské značky válcují trh díky nízké ceně. Mezi americké fenomény patří automobil Tesla,“ dodává.

Číňané již nekopírují západní značky. Mají své vlastní technologie, které jsou velmi inovativní. „Kvalitu bych asi neporovnával. Čínská auta nejsou méně kvalitní. Číňané mají vlastní nové vyvinuté technologie. Každý si při koupi upřednostní to své,“ vyvrací mýty Knieža.

Velká města vedou

Největší nabídka elektromobilů je v Praze, Středočeském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. „Je vidět, která města to táhnou. Ve městech to má smysl. Důležité je, aby byly dobíjecí stanice a možná i systém jednotné karty pro platby, což by uzemnilo mnohé skeptiky,“ říká Marek Knieža, přičemž zdůrazňuje význam budoucího vývoje baterií a rychlejších nabíjecích technologií.

Pohon na vodík je další alternativou. Má ale velké množství odpůrců. „Stále vede elektromobilita. Koleje jsou nastavené jak u výrobců, tak u distributorů. Zatím nevíme, jestli to bude 100 %,“ uzavírá Knieža rozhovor.

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory