Málo se staví, zdražuje se materiál a klesá výroba cementu, betonu nebo cihel. A i kvůli tomu pociťují výpadky zakázek dopravní společnosti.
Data ministerstva dopravy ukazují, že ubývá zakázek kamionovým dopravcům. Nákladní auta loni vnitrostátně přepravila 421 milionů tun nákladu, což je asi o 29 milionů tun méně než předchozí rok. V prvním čtvrtletí letošního roku nákladní automobily převezly podle ministerstva dopravy 95,2 milionu tun nákladu, meziročně tedy o 13 procent méně.
Významné výpadky zakázek jsou patrné mimo jiné u transportu stavebních materiálů, a to o 15 až 20 procent. „Zaznamenali jsme citelný pokles zakázek týkajících se sypkých stavebních materiálů, jako je písek, cement, vápenec apod.,“ potvrzuje Ondřej Stöhr, jednatel cisternového dopravce Conti – RSC.
„Vidíme, že se staví méně rezidenčních budov, a zásadní zlepšení příští rok neočekáváme. Stavebnictví pravděpodobně potáhne stát investicemi do inženýrských staveb,“ dodává Stöhr.
Předzvěst krize?
Podle sdružení dopravců Česmad může úbytek zakázek předcházet začátku ekonomické krize.
„Doprava je jedním z prvních indikátorů trendů v ekonomice. Před poklesem klesají objednávky, výrobci a obchodníci se nezásobují atd. Naopak před růstem se ekonomika na něj musí připravit, dopravit materiál, dodat zboží a pak se teprve čísla z výroby a prodeje projeví v HDP,“ vysvětluje generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Stavaři již letos pozorují, že klesá objem výroby cementu, betonu, těženého kameniva a cihelných výrobků až o 30 procent, což považují za alarmující ukazatel do budoucna. „To je velmi vážný signál do dalších měsíců. S časovým zpožděním se tato situace může negativně promítnout do takřka celého stavebního trhu,“ říká Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Zlepšení situace podle analytiků do konce letošního roku nelze očekávat. Přijít by mohlo až v roce 2024, kdy začne platit nový stavební zákon, který urychlí stavební povolovací procesy.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.