S očekávaným častějším pohybem robotů po chodnících vyvstává i řada důležitých otázek. Například, jakým způsobem na ně bude pohlížet zákon v případě kolizí a jiných střetů s realitou.
Americké státy jako Pennsylvanie, Virginie, Idaho, Florida nebo Wisconsin udělily podle webu Axios robotům legální povolení pohybovat se po městských chodnících. Vedly je k tomu mimo jiné zkušenosti z probíhajících testovacích provozů doručovacích robotů.
„Z chodníků se stává žhavé téma debat stejně, jako tomu bylo s letovým prostorem u dronů před třemi až pěti lety,“ vysvětluje Greg Lynn, generální ředitel firmy Piaggio Fast Forward, která vyrábí robota jménem gita. Jde o autonomní kufr, který se umí pohybovat „ve stopách“ svého majitele.
Podle regulí schválených v Pennsylvanii se legálně může po chodníku pohybovat robot o hmotnosti až 250 kilogramů při maximální rychlosti do 20 kilometrů za hodinu. V první vlně z nich budou těžit hlavně doručovací flotily provozované velkými společnostmi jako Amazon a FedEx.
S takovým stavem věcí ale samozřejmě ne každý je úplně spokojený. „Nekoordinovaný provoz autonomních doručovacích služeb může chodníky zaplavit roboty, znepříjemňujícími, nebo přímo znemožňujícími pohyb pěším,“ píše se ve zprávě zveřejněné National Association of City Transportation Officials (Národní asociace zástupců městské dopravy, NACTO).
Houstnoucí výskyt doručovacích robotů s sebou ponese i další zjevná negativa, jako je vyšší hlukové znečištění. I z tohoto důvodu zakázalo kupříkladu město San Francisco pohyb robotů po chodníku už v roce 2017.
Otázky k zodpovězení
V ostatních částech USA je ale trend spíše opačný. Deset států společně se sídelním D.C. už povolilo roboty na chodnících. Právě na těchto místech rozvíjí svůj byznys společnost Starship, zaměřující se v první vlně na doručování v univerzitních kampusech a dovážky z obchodů.
A v počátečních fázích provozu zcela pochopitelně vyvstávají komplikace související také se legálním statusem autonomních služeb. V Starship museli na nějaký čas pozastavit testování doručovacích robotů v kampusu Pittsburské univerzity. A to poté, co jednomu z invalidních studentů zablokoval znehybněný stroj nájezd na rampu pro vozíčkáře.
Otázky právní zodpovědnosti za škody způsobené roboty nebo možností pojištění si ale budou se stále větší naléhavostí žádat zodpovězení. „Bohužel se pořád nacházíme v rané fázi vývoje, a tak řada legislativců ještě neměla čas řádně promyslet, jaké následky to celé s sebou nese,“ nedělá si iluze o aktuálním stavu Nico Larco, ředitel Urbanism Next Center na Univerzitě v Oregonu.
Autor: Petr Pláteník