Za dobu své životnosti vypouštějí elektrické nákladní vozy znatelně nižší množství látek, které ohřívají planetu, než jejich dieselové protějšky. Vyplývá to ze zprávy Evropské unie. Informaci přinesl web TechXplore.
Autoři zprávy nicméně zdůrazňují, že větší dopad na klima má jízda vozidel, a ne jejich výroba. Emise z dopravního provozu se na objemu vypouštěných skleníkových plynů v EU podílí přibližně 30 procenty. Jde o největší podíl ze všech sledovaných segmentů. Na těžká vozidla, jako jsou nákladní automobily a autobusy, pak připadá asi čtvrtina škodlivých látek z dopravy.
Podle výzkumu think-tanku Mezinárodní rada pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation, ICCT) plně elektrický 40tunový tahač s návěsem vypouští na 1,3 milionu ujetých kilometrů o 63 procent méně emisí než dieselové nákladní vozy. Tento výpočet zohledňuje emise spojené s těžbou surovin, konstrukcí a údržbou vozidla, a to při využití průměrné skladby elektrické sítě v EU.
„Problémem není továrna, ale silnice,“ prohlašuje Nikita Pavlenko, vedoucí týmu ICCT pro paliva. „Vysoká intenzita emisí skleníkových plynů vypouštěných při jízdě nákladním vozidlem po celou dobu jeho životnosti komepnzuje emise vzniklé při výrobě vozu a produkci paliva, resp. energie, kterou spotřebuje.“
Autoři studie zjistili, že se míra vypouštěných škodlivých látek ještě sníží s další dekarbonizací elektrické sítě EU. Počítá se přitom už s využíváním pouze obnovitelných zdrojů energie. Z výzkumu také vyplynulo, že provoz nákladních automobilů a autobusů jezdících na zemní plyn přináší víceméně nepatrné snížení emisí. Rozdíl činí jen 4 až 18 procent oproti dieselovým vozidlům.
Významný podíl na těchto emisích má metan, který uniká z automobilů poháněných zemním plynem. Utváří se ale i v průběhu výroby a dodávek tohoto zdroje energie. Přes všechny zdánlivě potěšitelné zprávy je třeba také konstatovat, že 99 % nákladních vozidel prodaných v Evropě roku 2021 je stále poháněno naftou.
Autor: Petr Pláteník