Nový Mercedes-Benz G, představený veřejnosti v roce 2018, sdílí s předchozí třídou G jen šest komponentů, které byly od roku 1979 v zásadě stejné. Nyní třída G vstupuje do budoucnosti debutem plně elektrického vozu Concept EQG, který se začne prodávat za několik let, ale možná už v roce příštím.
Už při odhalení v roce 2018 Arnold Schwarzenegger na pódiu překvapil a přiměl tehdejšího předsedu automobilky Daimler Dietera Zetscheho, aby slíbil, že třída G bude součástí plánu úplné elektrifikace Mercedesu. V roce 2019 pak současný generální ředitel Daimleru Ola Kallenius potvrdil, že se na tomto elektrovozu pracuje. Uvedení tohoto Conceptu EQG tedy znamená, že sériový vůz je už na obzoru.
Concept EQG vypadá, že je téměř totožný s ostatními vozy třídy G. Má černou masku chladiče s ochrannou známkou EQ s osvětlenou LED hranou, vytvářející iluzi mřížkového vzoru. Kulatá světla na bočních zrcátkách odrážejí klasické kulaté světlomety a střešní nosič má integrovanou světelnou lištu.
Mercedes zachovává většinu technických detailů EQG v tajnosti, ale portál CNET ty zásadní už zná. Například nezávislé přední zavěšení a pevná zadní náprava byly speciálně upraveny tak, aby pojaly baterie a čtyři elektromotory, které jsou na každém kole.
Automobilka Mercedes uvádí, že terénní vlastnosti vozu budou jedinečné. Uzavírací diferenciály byly vždy charakteristickým znakem třídy G, ale se čtyřmi nezávisle ovládanými elektromotory, které mohou poskytovat okamžitý točivý moment a mají přesnou schopnost vektorování točivého momentu, nejsou diferenciální skříňky nutné. Vůz bude mít také řaditelnou dvoustupňovou převodovku a „obrovskou“ tažnou sílu. Stejně jako u každého jiného vozu třídy G bude EQG monitorován na Schöcklově horské zkušební trati ve Štýrském Hradci. To je trasa dlouhá 5,6 kilometru, která dosahuje po 1,6 kilometru sklonu až 60 stupňů. Automobilka říká, že vůz EQG bude schopný stoupat na 100 %, stejně jako modely poháněné plynem.
Mercedes zatím nezveřejnil fotografie interiéru, ale podle portálu CNET bude mít jistě velkou dotykovou obrazovku s nejnovějším systémem MBUX. Díky svým čtyřem elektromotorům nabídne vůz EQG výkon přes 1 000 koní, i když by mohl být k dispozici s více úrovněmi výkonu. A možná by mohl mít i řízení zadních kol a nastavitelné vzduchové odpružení, což jsou dvě funkce, které u třídy G ještě nikdy nebyly nabízeny.
Markus Schäfer, COO automobilky Mercedes, říká, že chce inspirovat zákazníky k přechodu na elektrickou mobilitu přesvědčivými produkty a že tento vůz plní tento úkol dokonale. Emmerich Schiller, generální ředitel nové divize G a vedoucí vývoje offroadových vozů, k tomu dodává, že elektrifikace vozů třídy G je jednoduše dalším logickým krokem v historii SUV Mercedesu.
Autor: Miroslav Oupic