Ano, tak se vyjadřují menší podnikatelé z řad prodejců na vánočních a adventních trzích, kteří museli ze dne na den ukončit své prodeje. Jakkoli chápou zhoršující se epidemiologickou situaci, která si vynucuje určitá omezení, musejí odmítnout nepredikovatelnost kroků ministerstva zdravotnictví, tvrdí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Nelogičnost vidí i v tom, že dále mohou fungovat trhy farmářské a prodej vánočního zboží v hypermarketech. Je to už podruhé, kdy tito podnikatelé byli připraveni o svůj výdělek na Vánoce a Velikonoce. Nabízené kompenzace až 90 procent nákladů jsou určitě fajn a jsou nejvyšší možné, které povoluje Evropská komise, ale pořád kryjí pouze náklady, nikoli živobytí živnostníků.
Pro představu uvedeme příklad: Náklady na výrobu zboží jsou 50 tisíc korun, prodejci počítají, že tržby z prodeje budou 150 tisíc korun, tedy zůstane jim na živobytí 100 tisíc. Na kompenzacích ale dostanou 90 procent z oněch 50 tisíc a tržby jsou nula. Musejí ale dál platit sociální a zdravotní pojištění, energie, odvádět DPH a z něčeho živit své rodiny.
Co bude s nakoupenými 60 tisíci klobásami pro uzavřené pražské trhy?
Mnozí prodejci své zboží vyrábějí až 6 měsíců předem. Jedná se o nejrůznější keramické či skleněné výrobky s vánočními motivy, mnohdy i s letopočtem, tedy zboží, které v jiném období nemají kde prodat. Často jde o manželský pár či rodiny. Provozovatelé velkých trhů mají velké úvěry na atrakce a předzásobení – např. pražské trhy nakoupily 60 tisíc klobás, ty jsou vyrobené, naskladněné, zkrátka zabité vepře pro jejich výrobu museli podnikatelé zaplatit. Do výroby vložili své finanční zdroje, nakoupili zboží, zaplatili předem brigádníky i desítky kamionů pro návoz stánků, a tak překvapivý zákaz vánočních a adventních trhů je pro ně fakticky lockdown.
Prodejci poukazují i na to, že jde ve většině případů o tradiční rukodělná řemesla, která je v současné době nesmírně obtížné zachovat pro další generace a která zákazníci v obchodech nenajdou. Naproti tomu obchodní řetězce nabízejí unifikovanou nabídku nadnárodních firem či dovoz z Číny. Tito drobní podnikatelé se ptají, proč byli opět tolik znevýhodněni proti obchodním řetězcům, jejichž cenám i bez těchto problémů složitě čelí? Těžko se to říká, ale i dotčení podnikatelé jsou na kolenou.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.