Podle magazínu The New York Times nejpoužívanější sociální síť na světě, Facebook, na dobu neurčitou zakázala po listopadových amerických volbách finanční podporu politicky zaměřených příspěvků, důvodem bylo šíření fake news.
Společnost amerického miliardáře Marka Zuckerberga ohlásila změnu v strategii tento týden. Chystá se zrušit zákaz politické reklamy v celé své síti a obnovit formu digitální propagace. Ta byla hlavně ve Spojených státech kritizována jako nástroj šíření dezinformací, lží a negativního podněcování voličů.
Facebook na oficiálním blogu uvedl, že umožní vytvářet reklamy o „sociálních otázkách, volbách nebo politice“, které byly dočasně zakázány. Podle kopie e-mailu zaslaného politickým inzerentům a The New York Times tito inzerenti musí před oprávněním k umístění reklamy absolvovat řadu identických kontrol, které mají pomoct předejít masovému šíření dezinformační propagandy.
„Tento dočasný zákaz jsme zavedli po listopadových volbách 2020, abychom předešli zmatkům nebo zneužití po jejich konci,“ uvedl Facebook na svém blogu. „Dostalo se nám hodně zpětné vazby a během tohoto volebního cyklu jsme se dozvěděli více o politických a volebních reklamách. V důsledku toho plánujeme v příštích měsících blíže prozkoumat, jak tyto reklamy v naší službě fungují, abychom zjistili, kde by mohly být nastaveny další změny,“ píše se dále v blogovém příspěvku.
Mark Zuckerberg uvedl, že si přeje zachovat převážně přímý postoj k svobodě projevu na webu – včetně politických reklam. Za podmínky, že to bezprostředně nepoškodí veřejnost ani jednotlivce. Doslova prohlásil, že„nechce být pravdě rozhodčím“.
Trump šel příkladem
Postoje ohledně toho, jak by se mělo s politickou reklamou na sociálních sítích zacházet, jsou rozhodně smíšené. Politici, kteří nejsou příliš známí, mohou pomocí Facebooku vylepšit svůj profil a povědomí o svých kampaních.
„Politické reklamy samy o sobě nejsou špatná věc,“ tvrdí Siva Vaidhyanathan, profesorka mediálních studií a autorka knihy, která se zabývá dopady Facebooku na demokracii. „Vykonávají základní službu při přímém zastupování zájmů nebo pozic kandidáta.“
Facebook vynakládá značnou snahu na to, najít zlatou střední cestu mezi implementací svých přísných politik a mírnějším přístupem. Zuckerberg sám hájil právo politiků říkat, co chtějí. V loňském roce ovšem došlo k obratu, a to uprostřed narůstajících podnětů k možnému násilí kolem listopadových voleb.
V té souvislosti Facebook zakázal Donaldu Trumpovi používat svůj účet a zveřejňovat příspěvky na platformě. Bývalý prezident totiž skrze sociální sítě delegitimizoval volební výsledky a podnítil násilné povstání mezi svými příznivci, kteří poté zaútočili na americký Kapitol.