Informaci, podle které zbohatla všemocná fotbalové organizace od mistrovství světa v Rusku o zatím rekordní částku, sdělil světu prostřednictvím televize al-Džazíra den před zahájením šampionátu šéf FIFA Gianni Infantino. Jedná se o miliardu dolarů více, než tomu bylo v Brazílii a Rusku, nemalou část ovšem FIFA obětovala na pokrytí nákladů, které 211 členským zemím vznikly v důsledku covidové pandemie.
Rozhodně se tak nepotvrdila prognóza, podle které měli sponzoři negativně reagovat na přidělení šampionátu Kataru a s tím spojený nevhodný podzimně-zimní termín. Nelze se tedy příliš divit Infantinově emotivnímu prohlášení, podle kterého Evropa směrem k pořadatelské zemi moralizuje, zatímco by se měla za své postoje po 3000 let omlouvat. I ve FIFA jednoduše platí, že peníze jsou až na prvním místě, navíc se na rekordní finanční bilanci výrazně podíleli sponzoři z pořadatelské země – Qatar Energy, katarská banka QNB a nadnárodní telekomunikační společnost Ooredeo Qatar.
Bude lépe
K tomu FIFA inkasovala na základě nových sponzorských smluv s finanční platformou crypto.com a poskytovatelem blockchainu Algorad, ve druhém případě se jedná o prvního sponzora z USA po deseti letech. Budoucnost crypto.com ovšem vyvolává po pádu kryptoměnové burzy FTX otazníky, v polovině listopadu přišel web CNBC se zábavnou informací o tom, že měsíc předtím tato burza poslala omylem více než 80 % kryptoměny ethereum, kterou držela v hodnotě asi 400 milionů dolarů, na konkurenční kryptoměnovou burzu Gate.io.
Pakliže nedojde k mimořádným událostem, překročí příjmy FIFA v následující čtyřletce hranici 10 miliard dolarů, neboť mistrovství světa 2026 v USA, Kanadě a Mexiku se místo dosavadních 32 zúčastní hned 48 týmů, navíc se bude hrát ve standardním, letním termínu.
Saúdové na čekané
Jak informuje web raconteur.net, představuje katarské mistrovství světa rovněž velkou výzvu pro reklamní experty, kteří musí přizpůsobit strategii faktu, že se poprvé v historii hraje v zemi s pouhými třemi miliony obyvatel. Pro srovnání, předchozí dvě pořadatelské země Brazílie a Rusko mají 214, respektive 144 milionů obyvatel. Kromě toho museli při tvorbě reklam vycházet z předpokladu, že každá z nich bude pitvána lidskoprávními organizacemi, sledujícími, zdali nedochází k velebení pořadatele, neboť každý bude chtít bít psa a nebude si dělat těžkou hlavu z kvality hole.
„Hostitelská země je pro sponzory velmi důležitá, jak ukazují výsledky předchozích šampionátů, existuje přímá úměra mezi velikostí pořadatele, počtem obyvatel, mírou návratnosti a ziskem. Platilo to v Brazílii a Rusku a je takřka jisté, že tomu tak bude i v případě mistrovství světa 2026 v USA, Kanadě a Mexiku,“ říká Ricardo Fort, jeden ze zakladatelů společnosti Sport by Fort Consulting a bývalý viceprezident Coca-Coly pro oblast sportovních aktivit. Ekonomické výsledky katarského šampionátu ovšem mohou být velmi důležité pro přidělení jubilejního světového šampionátu 2030. Vedle spojení Španělska s Portugalskem, případně Argentiny, Chile, Paraguaye a Uruguaye, či dokonce převážně balkánského bloku Bulharsko, Rumunsko, Řecko a Srbsko, je totiž ve hře Saúdská Arábie. Přebohatí Saúdové to rozehráli na dvě strany, vedle možnosti prvního asijsko-afrického šampionátu v Saúdské Arábii a Egyptě je podle serveru The Athletic ve hře Itálie. Zůstává ovšem otázkou, ve kterém termínu by se šampionát slavící sté narozeniny konal, v pro mistrovství světa tradičním létě jsou totiž klimatické podmínky pouštního království prakticky totožné s těmi, které panují v Kataru. Jakkoli se představa saúdsko–italského šampionátu může zdát vzhledem ke vzdálenosti mezi oběma zeměmi utopická, má ropou nasáklá velmoc jeden nezpochybnitelný argument. Kromě Londýna se totiž hrály zápasy posledního ME také v takřka 4000 kilometrů vzdáleném Baku. Shodou okolností se jednalo o zápas čtvrtfinále Česká republika – Dánsko.
Bude hrát Santa fotbal?
Sponzoři FIFA investovali do MS v Kataru 1,1 miliardy dolarů. Například Adidas zaplatil za šestnáct let dlouhou smlouvu 800 milionů dolarů, čínského výrobce smartphonů Vivo vyšel 15letý kontrakt na 850 milionů. V doposud nepoznané situaci se nachází pivní gigant Budweiser, neboť v tradiční muslimské zemi padla před zahájením šampionátu varianta možné konzumace piva alespoň ve fanouškovských zónách, veškeré marketingové aktivity tak musí být spojeny pouze s nealkem Budweiser Zero. Je otázkou, jak bossové pivního gigantu „koušou“ informaci New York Times, podle které si lze ve speciálních VIP prostorách po zaplacení 3 000 dolarů sice dopřávat alkoholu z plna hrdla, k dispozici jsou ovšem pouze šampaňské Taittinger, whisky Chivas Regal, koňak Martel VSOP a tequila Jose Cuervo 1800, zatímco na pivo se nedostalo.
Reklamní a marketingové týmy sponzorů budou muset rovněž vyřešit doposud nepoznanou situaci v podobě kombinace dvou reklamních vrcholů – gradujícího MS ve fotbale a vánočních svátků. Podle předpokladů bude šampionát sledovat 5 miliard diváků, přičemž většina slaví Vánoce. Je však otázkou, zdali Santa, případně Ježíšek kopající do míče nebude v konfrontaci se zprávami popisujícími Katar jako říší zla působit spíše kontraproduktivně? Zvláště pak, když vánoční kasu drží ve většině případů ženy, kterým partner takřka měsíc řešící fotbal poleze krkem. Odpověď je hodna majitele křišťálové koule.
Autor: Petr Bošnakov