Ještě před pár měsíci prodávaly reklamní předměty, nyní nabízejí díly pro fotovoltaické elektrárny nebo jejich montáž – i tak to vypadá v některých českých nebo slovenských firmách v současné době. Složitá situace vyvolaná především válkou na Ukrajině donutila společnosti ke změně podnikání.
Na mezinárodním online trhu pro firmy merXu se obchodující firmy přeorientovávají na zcela jiný segment podnikání. Očekávají další energetický boom, chtějí jít s trendem a vedle zboží pro segment HORECA, reklamy nebo kancelářských potřeb nabízejí komponenty pro fotovoltaiku. Situace prý nahrává těm firmám, které se dokážou rychle přizpůsobit.
Boom fotovoltaiky stále nekončí
Fotovoltaika je nyní vysoce ceněným zbožím. Na merXu, za kterým stojí zakladatel Aukra Václav Liška a bývalý CEO polského Allegra Przemyslaw Budkowski, patří nyní jakékoli alternativní zdroje k nejprodávanějším kategoriím z celého nabízeného portfolia. Zájem přes rostoucí ceny nepolevuje a do podnikání se solárními systémy se pouští i tradiční dodavatelé ze zcela odlišných odvětví.
„Ten zájem o alternativní zdroje energie opravdu dramaticky roste, meziročně jsou to určitě stovky procent. Mnoho firem totiž vycítilo možnost, jak své podnikání nastartovat nebo vhodně doplnit o aktuálně atraktivní sortiment. A stále platí, že český trh s fotovoltaikou ještě stále není zdaleka pokrytý, stále je kam růst,“ vysvětluje Ladislav Derych, obchodní manažer z merXu.
Může to oživit skomírající podnikaní
Společnost L.U.C. působí v oblasti HORECA sedm let. Letos ale zaznamenala pokles poptávky a rozhodla se přeorientovat na soláry. „Oblast fotovoltaických systémů je dynamická, často se mění ceny zboží i dopravy, proto v tuto chvíli nemůžeme přesněji odhadovat, jak nám porostou zisky. Online B2B tržiště jako merXu jsou dobrým prostředím pro získání nových klientů a určité svobody při nákupu a prodeji zboží. Je to něco nového a jiného, a pokud využijete všech možností, můžete velmi dobře oživit své podnikání,“ uvedl Maroš Kubalík, jednatel firmy L.U.C.
Dalším příkladem je firma Reddo, dodavatel reklamních předmětů. Jako zajímavý sektor, minimálně pro rok 2023, vidí fotovoltaiku i tato společnost a má do budoucna velké plány. „Dnešní doba je složitá a situace nahrává firmám, které jsou schopné se rychle přizpůsobit. V covidu jsme se také přizpůsobili a firma vyrostla několikanásobně. Chceme vybudovat zákaznickou síť montážních firem, které budeme zásobovat. Také se chceme zaměřit na stavby fotovoltaických elektráren na klíč, především pro firmy, ideálně nad 100 kW,“ říká Petr Spáčil ze společnosti Reddo.
Za vším stojí dobré kontakty
Tohoto fenoménu si nedávno všimlo i merXu a nyní vidí, že stále více firem se rozhoduje přeorientovat na jiný typ nabízeného zboží anebo svou nabídku o solární komponenty rozšiřit. Stejně jako L.U.C. si je i Reddo jisté svou dobrou sítí kontaktů a schopností klientům dodat i to, co jiné firmy shánějí složitěji a pomaleji.
Schopnost přizpůsobit se novým trendům díky změně zaměření může být zásadní v době, kdy kvůli cenám energií krachují tisíce firem a jiné propouštějí. „Prozatím je relativně krátká doba na hodnocení vlivu na obrat firmy. Ale mohu s klidem říct, že se to vyvíjí velmi dynamicky. Letos očekáváme, že část našeho obratu budou tvořit právě komponenty pro fotovoltaiku. Uvidíme, jak se nám bude dařit,“ dodává Spáčil.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.