Trendem současnosti jsou investice do firem, které se chovají společensky a ekologicky zodpovědně. ESG skóre ovlivňuje celá řada faktorů a je proměnlivé v čase. Bohužel řada společností se snaží svůj obraz uměle vylepšovat, mluvíme pak o tzv. greenwashingu. Právě greenwashing umí automatizovaně kontrolovat umělá inteligence.
O zkratce ESG (z anglického Environment, Social a Governance) neboli udržitelném podnikání a investování slyší firmy čím dál tím více. Čím dál tím více investorů se rovněž nezajímá jen o to, kolik budou investovat a jaký bude jejich výnos, ale vyhledávají také společensky a ekologicky odpovědné společnosti.
Podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy z přelomu května a června tohoto roku mezi stovkou firem se 87 procent z nich udržitelnosti už aktivně věnuje. Do budoucna nebudou mít ani na výběr. Regulace totiž nastavuje jasná pravidla nefinančního reportingu. Neobstojí ty, které se nebudou chovat zodpovědně k přírodě, společnosti a jejich fungování nebude transparentní.
„ESG se stává klíčovou součástí firemní strategie a začíná zásadně ovlivňovat hodnotu firmy. Finanční instituce již nyní zohledňují a budou výrazně více zohledňovat ESG data v rámci vyhodnocení dlouhodobé bonity a obchodní perspektivy klienta. Firmy, které své ESG strategie nebudou řešit, nemusí projít podmínkami finančních institucí, mohou vypadnout z dodavatelsko-odběratelských řetězců, stanou se méně atraktivními pro potencionální investory a výrazně sníží své šance na přežití,“ říkáBlanka Beranová, manažerka zodpovědná za řízení sustainable aktivit v rámci skupiny ČSOB.
Greenwashing – s odhalováním rizikovosti investice pomůže umělá inteligence
Již dnes platné nařízení o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb (SFRD) se zaměřuje především na sledování ESG velký hráčů, fondů či bank s mezinárodním přesahem a nastavuje pro ně jasná pravidla.
Určování ESG skóre je především o datech a informacích, na základě kterých se vytváří výsledný reporting o společnosti. Čím vyšší skóre společnost má, tím je pro investory atraktivnější. Ne vždy jsou však informace pravdivé nebo se objevují informace a události nové, které vylepšují realitu či zachytí informace o problémech společností, včetně podvodů. S ESG se zrodil tzv. greenwashing.
Co je greenwashing? Jedná se o nový pojem, definovaný jako dezinformace šířená organizací za účelem prezentovat environmentálně zodpovědný veřejný obraz sama sebe. Se zjišťováním, jestli je to pravda, nebo jenom dobré PR, pomohou právě platformy, jako je ta od společnosti BotX, která využívá umělou inteligenci. Aktuálně řešení využívají finanční instituce, které si mohou nastavit monitoring pouze jednotek firem či až stovek celých fondů a tisíců firem, a to po celém světě.
Jak konkrétně pomáhá umělá inteligence v tomto případě? Společnost, která chce toto řešení využít, si vytvoří seznam společností nebo fondů, které chce kontrolovat. Softwaroví roboti se pak vydají do světa a neúnavně hledají informace v obrovském množství veřejných dokumentů. Ty si následně přečtou a umí automaticky identifikovat rizikové faktory, na které upozorní.
„Důvěřuj, ale prověřuj. Tak se přesně dá definovat naše řešení. Společnostem, které zodpovědně investují, nestačí jen informace o ESG skóre, kterou koupí od ESG providerů za hodně peněz. Samy musí předcházet možným rizikům, tedy greenwashingu, a vyvarovat se tak reálným, mnohdy fatálním následkům v hrozícím finančním postihu,“ dodává Jan Vlk ze společnosti BotX.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.