Hedvika nebo Henry – to jsou příklad jmen kolaborativních robotů v českých podnicích. Ty v čím dál větší míře, a i kvůli nedostatku kvalifikované pracovní síly, začínají využívat malé a střední podniky, říká Josef Ponikelský, produktový manažer společnosti Hennlich.
Kolaborativní roboty neboli koboty se na českém průmyslovém trhu aklimatizovaly poměrně dobře. Přes prvotní skepse některých pracovníků, že jim roboty práci seberou, se jejich náplň jen trochu pozměnila. Někteří dokonce své kovové zaměstnance personifikují a dávají jim jména jako Hedvika či Henry.
„Pokud se kolaborativní robot využívá pro práci, kterou zaměstnanci dělat nechtějí, tak si na něj zvyknou mnohem rychleji, než když jim kobot bere nějakou práci, kterou mají rádi,“ vysvětluje Ponikelský.
Univerzální voják
Myšlenka spolupráce člověka s robotem přivedla na svět koboty. Zatímco jeho „standardní“ využití čítá úkony jako pick&place, balení či paletizaci, Ponikelský tvrdí, že český trh s kolaborativními roboty je poměrně saturován a využití pro ně najde v průmyslu téměř každý.
„Poptávky jdou napříč všemi obory. Možná to způsobil koronavirus, kvůli němuž si firmy uvědomily, že pracovní síla na trhu je minimální. Mnohem snazší je najít si robota, protože většinou je někde na skladě, než si pracně hledat pracovní sílu někde na trhu. Malé a střední podniky se nám teď ozývají s tím, že by rády pořídily kolaborativního robota, protože nemohou najít lidi,“ komentuje Ponikelský.
Robot jako bořič mýtů
Neustále a rapidně se rozvíjející trh s moderními technologiemi všeho druhu indikuje i to, že se různé technologie přelévají do různých oborů. Umělá inteligence je dnes součástí každého lepšího softwaru, bezdrátové nabíjení už ve většině každodenně využívaných spotřebičů typu chytrých telefonů, chytrých hodinek, ale i bezdrátových sluchátek – nabízí se tak myšlenka, že i koboty berou technologie za své.
„Každou novou technologií roboty boří nějaký mýtus, nějaké limity. Robot dokáže pracovat ve špinavém prostředí, vysokých teplotách nebo třeba ve vodě. Každopádně mu umíme dodat kameru, aby viděl, umíme dodat uchopovač, aby mohl hmatat a uchopovat, umíme ho i pomocí signálů naučit, aby se rozhodoval. Každopádně nahradit kreativnost člověka robot zatím nedokázal,“ zakončil Ponikelský s tím, že právě v této oblasti vidí budoucí vývoj.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.