Jakou roli zastávají roboty a umělá inteligence ve světě financí a obejdou se bez lidského zásahu? O tom i jejich roli detektiva mluví v rozhovoru Jitka Haubová, členka představenstva Komerční banky zodpovědná za provoz.
Roboty v mnohých vyvolávají dojem konstrukce dosahující lidské inteligence s jistou schopností vyjadřovat emoce. V reálném světě na sebe ale berou zcela jinou podobu – jde převážně o „mozek“, tedy software daného stroje. Stejně jej popisuje i Jitka Haubová.
„Robot v našem pojetí je spíše softwarové řešení, algoritmus. Není to tedy robotický pracovník, který by seděl za monitorem a pracoval. Nicméně je to robot, který zpracovává stále se opakující, rutinní, pro většinu lidí nezáživné a nudné transakce. Nutné je ale dodat, že vše zpracovává velmi rychle, bez chyb a 24 hodin denně. Bohužel je ale absolutně neflexibilní, jakmile se něco změní – nedokáže reagovat,“ popisuje fungování robota Haubová. Dodává, že každý z nich potřebuje kontrolní mechanismy, protože tyto roboty bez lidí nedokážou existovat.
Robotický bankéř? Zatím spíš ne
Metaforické drápy robotického světa už se zaryly hluboko do pestré palety nejen průmyslových oborů. Automotive, medicína i finanční sféra. Český zástupce mezinárodní skupiny Société Générale vzal také pokrok za svůj.
„Většina robotických kolegů pracuje v provozní části banky. Fungují na otvírání a uzavírání účtů, na reklamace či na požadavek nové karty. Obrovská oblast je pak KYC, to je taková bankovní regulace, kdy my jako banka jsme povinni znát naše klienty a jejich transakce,“ vysvětluje Haubová.
Podle ní ale vyžaduje proces stále částečnou součinnost lidí – v případě prošlého občanského průkazu ze strany klienta, při jeho chybném ofocení pak na straně pracovníků banky.
AI v roli Sherlocka Holmese
Bez sebemenšího zásahu umělé inteligence už si dnes nedokážeme představit skoro žádnou „high“ technologii. Pravdou ale zůstává, že v tomto ohledu mají vědečtí a IT pracovníci ještě hodně co dělat. Ve finančním sektoru si zatím robot hlavně povídá s klienty. Zastává ale i čím dál důležitější roli na úrovni detektiva Sherlocka Holmese – odhaluje totiž podvodníky.
„Umělá inteligence je něco o stupínek víc. Jsou to například voice-boty, chat-boty, které se umí učit i z toho, co doposud dělaly. To používáme mimo jiné i pro práci s podvody,“ dodává Haubová. A pokračuje: „Myslím si, že umělou inteligenci budeme postupně zapojovat do více procesů. Nicméně je potřeba si říct, že technologie se stále vyvíjí a vyjma zmiňovaných technologií a kontroly podvodných transakcí ještě není na dostatečně vysokém stupni.“
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.