Po sedmi sezónách se série závodů na elektrický pohon konečně stává kreativní: kdysi haněný akumulátor přece jen zmizí, tvrdí server Autobahn.eu.
Vše začalo trochu rozpačitě koncem roku 2014 s Formulí E. Vozy byly mimořádně pomalé a kapacita baterií byla k pláči. Záběry jezdců, kteří museli měnit vozy uprostřed závodu, okamžitě zpochybnily důvěryhodnost seriálu.
Navzdory těžkým začátkům zakladatel Formule E Alejandro Agag vytrval. Druhá generace těchto vozů udělala v roce 2018 velký pokrok. V krátké době si formule získala i fanatickou podporu automobilového průmyslu. V sezóně 2019–2020 se představilo nejméně sedm hlavních výrobců: Audi, Jaguar, Porsche, BMW, DS, Mercedes a Nissan.
Tři automobilky odešly…
Tři z těchto výrobců však série nezaujala. Audi, BMW a Mercedes měly pocit, že závodění s technicky omezenými vozy nemá příliš smysl.
Standardizovaný podvozek Spark a pevně stanovené výkony se neslučovaly s PR řečmi o inovacích. Audi a BMW se rozhodly vrátit do Le Mans, zatímco Mercedes se paradoxně soustředil výhradně na Formuli 1.
Třetí generace formulí už příští rok
Aby se Formule E stala opět relevantní a výrobci byli spokojení, představí seriál v roce 2023 svou třetí generaci. Výkon Gen3 se zvýšil z 335 na 470 koní a vůz dokáže využít 600 místo 250 kilowattů energie. Kromě toho byl opět aktualizován design s futuristickým profilem „delta-wing“.
Alejandro Agag byl v rozhovoru pro Motorsport.tv z nových vozů nadšený. Argentinec však již nahlas přemýšlel o podobě další generace:
„Gen3 je již nyní fantastická. Už teď ale začínáme přemýšlet o generaci 4, která přijde za pět let. Diskusi musíme zahájit ihned. Samozřejmě do ní přizveme výrobce, kteří se účastní už nyní, skupinu ale rozšíříme i o všechny ty, kteří chtějí společně přemýšlet o tom, jak by měla vypadat generace 4. Nakročeno je k tomu dobře. Všechno je možné,“ uvedl Agag.
Mercedes startuje v roce 2023 vodíkové závody
Jedním z bodů těchto otevřených diskusí je přechod od baterií k vodíku. Současná technologie zřejmě dosáhla svého vrcholu. Agag chce pomocí vodíkového palivového článku učinit Formuli E mnohem progresivnější. Tato technologie se již používá v sesterské řadě Extreme E k nabíjení terénních vozů Odyssey 21.
„Vodík je v rámci licence, kterou má Formule E u FIA [na 25letý monopol na elektrické jednomístné vozy]. Existují dva způsoby využití vodíku: jedním je jeho spalování, které je velmi neefektivní, ale někteří lidé pracují na jeho zefektivnění,“ řekl Agag.
„Druhý způsob, který bychom použili my, je vodíkový palivový článek, který vyrábí elektřinu pro pohon elektromotoru. Jakmile budou tyto technologie široce dostupné a budou fungovat na závodní úrovni, určitě se jimi budeme zabývat,“ dodal Agag.
Za rok se uvidí, zda má vodík v motoristickém sportu v krátkodobém horizontu smysl. V roce 2023 totiž začne HYRAZE, šampionát vodíkových prototypů vyvinutý technickým partnerem Mercedesu, který byl vyhlášen v roce 2002.
Vodík má potenciál, bude to ale drahé…
Navrácení inovativního prvku do Formule E je tak pro Alejandra Agaga důležitým momentem. I tak ale zůstává rozpolcený. Je důležité, aby seriál přinášel užitek velkým výrobcům, ale Agag se obává, že nové technologie si vyžádají obrovské investice, což způsobí, že seriál vykrvácí.
„Musíte dát výrobcům určitou volnost, aby mohli vyvíjet technologie a měli důvod v šampionátu soutěžit. [Ale] rovnováha je zásadní. Čím větší volnost jim dáte, tím více peněz týmy utratí – po nějaké době jim ovšem dojdou a šampionát opustí,“ řekl Agag pro Motorsport.tv.
Formule E je však na tento scénář zkázy již připravena. Od příštího roku budou výrobci vázáni rozpočtovým stropem 25 milionů eur (zhruba 620 milionů korun) na dvě sezóny. Uvidíme, zda si šampionát mezitím dokáže udržet pozornost.
Autor: Jiří Böhm