Generace Z a mileniálové chtějí kreditky s vysokými poplatky

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Ekonomika Life 17. 06. 2024

Generace Z a mileniálové chtějí kreditky s vysokými poplatky

Nedávný růst akcií American Expressu byl částečně způsoben vyšším počtem karet, které si pořizují mladší ročníky. Jde o výmluvné znamení, že sílí význam této generace v ekonomice celkově. Informuje o tom web Inc.

Akcie zmiňované firmy letos vzrostly o 25 %. Částečně za to vděčí více utrácejícím spotřebitelům z generace Z a mileniálů. Přibližně 60 % nových účtů zřízených v tomto prvním čtvrtletí bylo otevřeno těmito dvěma skupinami.

Nadále přitahujeme do franšízy značně utrácející zákazníky s vysokou úvěrovou kvalitou, přičemž počet nově vydaných karet se ve čtvrtletí postupně zrychlil na 3,4 milionu,“ uvedl v tiskové zprávě Stephen Squeri, generální ředitel a předseda představenstva American Expressu.

Prémiové karty

Mladší generace si podle deníku Wall Street Journal zakládají účty s prémiovými kartami Gold a Platinum. Více než tři čtvrtiny nových účtů v roce 2023 u zmiňovaných bankovních plánů tvořili spotřebitelé z generace Z a mileniálové.

Namísto toho, aby začali s levnějšími kartami nebo kartami bez poplatků, si tito „utráceči“ okamžitě pořizují plány s vyššími poplatky a výhodami. Roční poplatek u karty Gold vyjde na 250 dolarů (cca 5 700 korun), u karty Platinum na 695 dolarů (cca 15 800 korun).

Částečně může být tento nárůst způsoben aktualizací systému odměn, které American Express nabízí držitelům karet. Mezi výhody karty 2024 Platinum patří slevy na hotelové pobyty, kredit 240 dolarů (cca 5 400 korun) na streamovací platformy a kredit na služby rozvozu jídla. Průzkum 2024 Motley Fool Ascent mezi 2 000 Američany ukázal, že 33 % mileniálů označilo odměny a možnosti vrácení peněz za hlavní motivaci.

Vysoký počet pořízených kreditních karet u těchto demografických skupin nemusí nutně znamenat finanční zdatnost. Centrum pro mikroekonomická data newyorského Fedu uvedlo, že více než 15 % příslušníků generace Z vyčerpalo své karty na maximum a 12 % mileniálů učinilo totéž.

Mileniálové předstihnou baby boomers

Zpráva také zjistila, že dlužníci z generace Z mají nižší mediánové limity na kreditních kartách – 4 500 dolarů (cca 102 000 korun) – na rozdíl od 16 300 dolarů (cca 370 000 korun) u mileniálů a 22 000 dolarů (necelý půl milion korun) u baby boomers. Způsobeno je to jejich kratší úvěrovou historií.

Kreditní karta vlastněná zástupcem generace Z je podle zveřejněné zprávy v průměru čtyři roky stará, zatímco karta mileniálů je v průměru 11 let stará. Podle Federální rezervní banky ve Filadelfii bylo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 rovněž zaznamenáno historicky nejvyšší množství případů prodlení s platbou kreditní kartou od roku 2012.

Přesto se kupní síla generace Z a mileniálů zvyšuje. Společnost Snapchat předpověděla, že generace Z bude do konce roku 2023 tvořit 40 % globálních spotřebitelů. Výdaje mileniálů pak podle společnosti Capital One jsou o 56 % vyšší než výdaje spotřebitelů z generace Z.

Stejná zpráva také uvádí, že maloobchodní výdaje mileniálů dosáhly za posledních 12 měsíců, končících letos v dubnu, více než 1,9 bilionu dolarů (cca 43 bilionů korun). Podle průzkumu společnosti Glassdoor je generace Z připravená v letošním roce předstihnout počet baby boomers pracujících na plný úvazek.

Autor: Petr Pláteník

Další články