Dlouhé roky jsme nevěřili, že by se čokoláda mohla prodávat přes e-shop tak jako káva, říká Václav Durďák, spolumajitel Čokoládovny Janek a pražírny Coffeespot, kterého letos Forbes zařadil mezi 30 pod 30.
Jak se energetická krize projevuje ve výrobě čokolády nebo kávy?
Projevuje se to výrazně. Naštěstí v čokoládovně máme zatím elektřinu, která z 90 procent tvoří naši spotřebu, zafixovanou do jara příštího roku. Říkám naštěstí, jelikož jsme energeticky velmi náročná výroba. Všechny produkty se musí zahřát a následně zchladit a udržovat při nějaké teplotě. A u kávy máme pražičku na plyn, takže čekáme, jak to na podzim bude. Dotýká se nás to a člověk je z toho nervózní.
Máte i plány, co dál? Budete i vy zdražovat?
Co se týče kávy, tak tam zdražení proběhlo už letos na začátku roku a snažíme se ceny držet. A to i díky tomu, že jsme byli zakontraktováni na kávu na delší čas dopředu. Teď se snažíme lidem, co u nás 10 nebo 11 let nakupují, ceny udržet stabilní. Přestože za poslední rok na burze káva zdražila o 100 procent, což se promítlo do našich nákupů, snažíme se to ne celé promítnout do koncové ceny. A u čokolády dojde ke zdražení zhruba o 8 až 10 procent. I když jsme rostli tržbami za první pololetí, tak zisk nám klesl o polovinu. Pořád je to krásný zisk, ale ta trajektorie je jasná. Není to jen o samotné surovině, ale o všech doprovodných věcech, které používáte. Rentabilita je opravdu výrazně horší.
Máte připravený i případný krizový scénář, až vám skončí kontrakt na elektřinu a přijde nová faktura?
V hlavě s tím mentálně člověk pracuje, ale my jsme malá rodinná firma. Je nás asi 15 zaměstnanců plus brigádníci. V pražírně nás je 10 a připravujeme se na to tak, že na nějaký čas bychom nejspíš omezili výrobu. Jak více se na to při naší velikosti připravit, nevím. Případně bychom zdražili o to, co bude potřeba, a omezili výrobu. Já pevně věřím, že se trhy uklidní a dovolí nám vrátit se do normálu a budeme pracovat jako dřív.
Vaše čokoládovna koupila pražírnu Coffeespot. Proč?
Pražírnu Coffeespot máme rádi. My jsme v posledních letech byli nejlepšími odběrateli pražírny a stejně tak pražírna byla nejlepší odběratel naší čokolády. A já sám jsem v pražírně před sedmi lety začínal jako obchodní zástupce ještě předtím, než jsem měl čokoládovnu. Po mém odchodu jsme se s majiteli Coffeespotu stali kamarády a přáteli i na rodinné bázi. Když se rozhodovali, byli jsme jedni z prvních, kdo věděli o tom, že se firma bude prodávat. Vložili do nás důvěru a nešlo jim jen o peníze. Nám se to moc líbilo a s čokoládou se to perfektně doplňuje, tak asi proto. Je to srdeční záležitost.
Můžete aspoň řádově říct, kolik to stálo?
Byly to desítky milionů korun, ale blíž bych to specifikovat nechtěl.
Jaké máte další plány? Určitě tam budou nějaké synergie, tak řekněte, co plánujete?
Jednoznačně jsou tam synergie, kterých chceme využívat. Ať už při nákupu obalových materiálů, nebo i nákupu zeleného zrna či kávového bobu – vše se realizuje v podobných zemích. V budoucnu bychom chtěli i část naší výroby a expedice, co se týče čokoládovny a pražírny, sjednotit pod jednu střechu. Protože obě firmy mají zhruba 60 až 70 procent prodeje přes e-shop, tak aby mohla být expedice společná. A co se týče tržeb, tak zde spíše mluvíme o stabilizaci. V našich plánech je nově pomalý růst 20 až 30 procent, což je lehce nad inflaci. Snažit se držet kvalitu a dělat pro lidi nadále produkt, který nás bude bavit a je doufám také.
Vy jste za dva roky vyrostli téměř o 1000 procent. Letos máte méně ambiciózní plány, ale přesto, daří se plnit to, co jste si předsevzali?
Jsme lehce pod plánem. Než byla válka na Ukrajině, tak jsme si plánovali, že by bylo hezké mít 50procentní růst, a první pololetí skončilo 35procentním růstem. Ale myslím si, že na to, že většinu tržeb tvoří e-shop, je to krásný výsledek. Nechceme to lámat přes koleno, a kdybychom v podobných číslech skončili na konci roku, i po dokončení akvizice pražírny, tak bychom byli spokojeni. Nový cíl jsme si každopádně stanovili mezi 20 až 30 procenty, takže snad budeme i tak spokojeni.
Jaké společné tržby plánujete za tento nebo příští rok? Jaká jsou očekávání?
V minulém roce, pokud se budeme bavit o tržbách bez daně, tak pražírna měla zhruba 60 milionů a čokoládovna 70 milionů, v součtu tedy 130 milionů. Chtěli bychom ale ještě růst, mělo by to být nad 150 milionů souhrnně bez daně.
Váš byznys hodně podporuje vlastní e-shop. E-commerce obecně má letos problémy v souvislosti tím, co se děje ve světě. Pocítili jste to nějak?
Jednoznačně jsme to pocítili, stejně jako celý trh. S výjimkou nějakých specifických produktů. Jedná se hlavně o to, že velmi zdražila reklama a nákup nového zákazníka. Nicméně, co se týká Coffeespotu, ten je budovaný 11 let poctivým vztahem se zákazníkem a do reklamy se tam téměř neinvestovalo. Takže tam nás to zatím nějak zásadně neohrozilo. A v čokoládovně se nám to daří také nahradit stabilně se vracejícím zákazníkem. Není to pro nás život ohrožující.
Hodně jste vyrostli v době pandemie. Rozšířili jste své produkty?
No ještě k tomu růstu, tak je to možná trochu obráceně. Sice jsme rostli v době pandemie, ale nemyslím si, že by to bylo jen díky ní. Naopak, na začátku, když pandemie začala, tak jsme měli obrovský propad tržeb na jaře. Mysleli jsme, že ten rok dokončíme dokonce hůř než předchozí, ale perfektně se nám tam sešlo. Rok jsme vyvíjeli nový web a právě Jirka Plšek z pražírny Coffeespot nám doporučoval, ať začneme prodávat čokoládu přes web. My jsme totiž dlouhé roky nevěřili, že by se čokoláda mohla prodávat přes e-shop. Tehdy se potkalo, že zhruba tři měsíce předtím, než začal covid, jsme spustili nový web. Covid nám spíše pomohl v tom, že jsme měli čas uvést velké množství novinek, na které jsme celé ty tři čtyři roky trošku pozapomínali. Nosili jsme je v hlavě. Například adventní kalendáře a podobně.
Loni jste si pořídili nový pozemek, chystáte tedy výstavbu nové výrobní haly?
Teď se o tom těžko mluví, protože uvidíme, jaký bude podzim. Nicméně proces je takový, že malujeme. Mluvím o tom už rok, jelikož jsme vyměnili projekční kancelář, co to původně dělala. Nicméně teď už pracují. Je hotová koncepční studie a jednotlivé profese dělají na jednotlivých úkonech jako statika a podobně. Chtěli bychom do konce roku mít naprojektováno, zažádáno o stavební povolení, tak aby, pokud nás nebude čekat už nic hrozného, se v příštím roce dalo začít kopat. Celý projekt už počítá i případně s pražírnou Coffeespot, že by tam mohla mít sklady a další pražící stroj. Nechceme ji celou přesouvat ze současného místa, protože ona má svou vlastní halu, ale chtěli bychom si tam spíš vypomoct například pro větší zakázky.
Jak na tom budou ceny stavebních prací a podobně? Počítáte i s tím, že vás to vyjde dráž, než když jste to začali plánovat?
Na rovinu – v době, kdy jsme kupovali pozemek, tak ceny byly úplně jinde, třeba o 30 až 40 procent nižší. Uvidíme, co se na nás teď řítí a co bude ve stavebnictví příští rok. Já myslím, že už přichází ochlazení a příští rok by ceny mohly být přijatelnější. Minimálně by se mohly stabilizovat, když už neklesnou. Otázkou zůstává, jestli my na tom budeme tak finančně dobře, abychom si mohli dovolit stavět. Jsme víceméně rodinná firma – já, manželka a náš kamarád-polečník, takže je to trošku o nás. Jak se budeme cítit a jak si budeme věřit na to, se zadlužit kvůli stavbě nové haly, kterou si moc přejeme. Bylo by to splnění našeho snu být ve vlastním – určeném pro čokoládu, navíc to zase zvýší kvalitu finálních produktů. Uvidíme, co bude. Nerad bych předbíhal.
Mluví se často o automatizaci některých procesů, robotizace apod. Je to součást vašich plánů na novou halu?
Jsme ruční výroba, tam se automatizace a robotizace s výjimkou expedice velmi těžce zavádí. Děláme malosériovou výrobu, spíše ruční. Jednoznačně se ale přikláníme k zelenému podnikání. To znamená zelená střecha, fotovoltaika v takovém objemu, aby utáhla celou naši náročnou výrobu, sbírání dešťové vody a další. Snažíme se na to v projektu myslet, protože na elektřinu jsme nároční, a čím více v létě svítí, tím více musíme chladit, aby se nám čokoláda neroztopila. V ten moment nám dává logiku nenechat to slunce svítit na panely a elektřinu využívat na chlazení.
Na jaře jste otevřeli obchod v centru Prahy. Proč jste do toho šli a jaké jsou zatím úspěchy nebo neúspěchy?
Byl to vždycky náš cíl. Byli jsme osloveni, takže obchod je otevřený jako franšíza pod naší značkou. Vždycky jsme se báli, protože jsme z Uherského Brodu, což je 300 kilometrů od Prahy. Měli jsme obavy hlídat obchod, aby kvalita byla taková, jakou si představujeme. Ale získali jsme dobré obchodní partnery, kteří za nás obchod provozují. A jsme moc rádi, protože z Prahy máme velké množství jak koncových, tak firemních zákazníků, kteří teď získali možnost jít do prodejny a produkt ochutnat. Před Vánoci tam typicky chodí firmy vybírat si vánoční dárky a nemusí nám psát: „Pošlete nám z Brodu nějaké vzorky.“ Já osobně jsem spokojený s tím, že jsme na turistickém místě v ulici Havelská. Ale většinu tržeb nám tvoří domácí klientela. A já jsem tak trošku chtěl, aby to tak bylo, protože jsme vyrostli na českém zákazníkovi a byl bych rád, aby to tak pokračovalo.
Zdražili už vám v tomto pražském obchodu nájem?
Musím říct, že díky bohu ve všech prostorech, kde jsme, tak nám zatím nájem nezdražili. To jsem možná teď někomu poradil… Ale zatím ne.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.