Jihokorejská automobilka postaví v Číně svou první zahraniční továrnu na vodíkové palivové články. Hodlá tím posílit své postavení na rychle rostoucím trhu vozidel na vodíkový pohon.
Záměr je v souladu se strategií automobilky pro rozvoj ekologické dopravy. Hyundai zavádí svou vlastní platformu elektrických vozidel a výrazně navyšuje investice do palivových článků. Investiční záměr rovněž leccos vypovídá o expanzi korejských firem v Číně i přes tlak Spojených států, které chtějí Čínu do jisté míry izolovat. Na pozadí napětí mezi Washingtonem a Pekingem jsou světové firmy nuceny v Číně budovat své vlastní dodavatelské řetězce, aby dokázaly uspokojovat poptávku druhé největší ekonomiky světa.
Výstavba výrobního závodu v jihočínském městě Kanton bude podle odhadů analytiků stát 1 miliardu dolarů. Budovat se začne v únoru a továrna má být hotová v druhé polovině roku 2022. Hyundai zpočátku bude vyrábět v továrně 6 500 systémů s palivovými články ročně. Bude je montovat do svých elektrických SUV Nexo.
„Hyundai
chce být konkurenceschopným dodavatelem na čínském trhu a je
stále lídrem, třebaže tvrdě bojuje s místními výrobci
elektrických vozidel,“ uvedl Lee
Hang-koo, výkonný poradce z Korejského automobilového
institutu. „Je to správný krok,
protože vývoz korejských aut do Číny je příliš drahý, mimo
jiné kvůli clům.“
Vše v elektrice od roku 2040
V prosinci automobilka Hyundai oznámila, že do roku 2030 plánuje vyrábět 700 000 palivových článků ročně, aby uspokojila rostoucí poptávku. Firma urychluje vývoj vodíkových systémů pro lodě, drony, letadla i automobily.
Skupina
Hyundai má dvě desetiletí zkušeností s vývojem palivových
článků a v roce 2013 představila první sériově vyráběné
elektrické auto na vodíkové články. V roce 2018 pak
následovalo vodíkové SUV Nexo. Minulý měsíc automobilka dodala
první ze svých vozů Xcient, což je na světě vůbec první
sériově vyráběný nákladní automobil na vodíkový pohon.
V prosinci
vedení firmy oznámilo, že se Hyundai během pěti let chystá
investovat značnou částku na přechod od výroby tradičních
automobilů do sektorů, jako jsou elektrická vozidla, vodíkové
palivové články a autonomní vozidla. Svou nabídku automobilů na
největších světových trzích se chystá plně elektrifikovat do
roku 2040.
Budoucnost je v nákladní dopravě
Zastánci
bezemisní vodíkové technologie, jako například korejská
automobilka Hyundai a japonská Toyota, tvrdí, že využití vodíku
je vhodné pro těžkou nákladní a dálkovou dopravu. V této
oblasti totiž čistě elektrické vozy s akumulátory mají
omezený dojezd a dlouhou dobu dobití. Navíc akumulátory postupně
degradují.
V Jižní
Koreji je vůle vyvíjet vodíkové palivové články a vláda
slibuje výrazné investice. Odbyt vodíkových vozidel je však
stále brzděn problémy s infrastrukturou, včetně nedostatku
vodíkových čerpacích stanic.
Autor: Petr Bílek