Zatímco řada manažerů už proces přijímání nových zaměstnanců celkem zvládá, spousta z nich selhává ve fázi, která následuje po něm. Několik tipů, jak si v takových situacích poradit, přináší web magazínu Inc.
Efektivní onboarding je klíčový. V mnoha firmách ale bohužel často končí u úvodní schůzky, kdy jsou podepsány potřebné papíry a personalisté odprezentují přednášku o tom, co se má a nemá dělat. Z výzkumů ale vyplývá, že se jedná o proces, který ve skutečnosti může od data nástupu trvat tři až devět měsíců, někdy i déle.
Typický zaměstnanec se totiž rozhoduje až po šestém měsíci, zda v nové práci zůstane, nebo ji opustí. A může uběhnout osm až dvanáct měsíců, než se noví pracovníci vůbec základními zkušenostmi dorovnají svým stálým kolegům.
Onboarding se ale také může stát důvodem pro odchod ze zaměstnání. Studie provedená na více než 1 000 pracovníků zjistila, že přes 32 % nových zaměstnanců neprošlo onboardingem vůbec. Přibližně 17 % dokonce odešlo mezi prvním týdnem a třetím měsícem od nástupu do nového zaměstnání. A 15 % uvedlo, že neefektivní onboardingový proces přispěl k tomu, že odešli nebo zvažovali odchod z práce.
Pozitivní zkušenost s nástupem do zaměstnání je zcela zásadní pro to, aby se noví zaměstnanci efektivně zapojili do práce a zapadli do kolektivu. Ideálně začít s jednoduchým sebehodnocením, kdy si jako manažer položíte ty správné otázky. Pomohou vám i vašim novým zaměstnancům vést upřímné a otevřené rozhovory o zásadních tématech.
Jako manažeři se ptejte sami sebe:
- 1. Ptám se svých nových zaměstnanců, zda mají k dispozici dostatečné vybavení, zdroje a přístup k věcem, které potřebují k efektivní práci?
- 2. Vedu se svými novými zaměstnanci během prvních týdnů rozhovory o tom, co je nejvíc motivuje?
- 3. Ptám se jich v průběhu prvních dvou měsíců na jejich zájmy v oblasti profesního rozvoje?
- 4. Vytvořili si noví zaměstnanci plány rozvoje, a pokud ano, probírám s nimi tyto plány pravidelně a individuálně?
- 5. Dopřávám novým zaměstnancům příležitosti aktivně se učit a zkoušet nové věci?
Když zaměstnancům neposkytneme, co potřebují k dosahování dobrých výkonů, jejich pracovní morálka klesá. Důsledkem bude, že začnou ztrácet zájem a vůli k úspěchu již v úplných začátcích. Chcete-li tomu předcházet, použijte výše uvedené otázky a zjistíte, jestli jste schopní zajistit kvalitní onboarding nových pracovníků.
Autor: Petr Pláteník