Co si představíme pod pojmem inovace? A jaké inovace existují na internetu?
Původ slova inovace pochází z latinského slova innovare, což v českém překladu znamená obnovovat. O zavedení tohoto pojmu do ekonomické sféry se zasloužil především americký ekonom Josef Alois Schumpeter, rodák z Třešti u Jihlavy.
Definic slova inovace existuje celá řada. Ekonomicky orientované inovace lze chápat jako nezbytný prvek v procesu přežití poměrně velkého počtu a okruhu ekonomických subjektů, které jsou představovány firmami, domácnostmi a státem.
Jiné jsou zaměřeny na obecný význam slova, jak ho vyjádřil Peter Drucker v roce 1993: „V inovacích jde v podstatě o utváření nějaké hodnoty a přispění něčeho nového.“
Principem inovace podnikání je neustálé hledání lepší cesty k uspokojení potřeb zákazníka zvyšováním kvality servisu, produktů a snižováním ceny, což vede k lepší realizaci rozvoje technologií a organizačních strategií. Hlavním hnacím motorem inovování je ovšem konkurence, která je velmi důležitou složkou tržního hospodářství.
Dříve byly inovace chápány spíše negativně, vzhledem ke konzervativnímu rázu společnosti, ale s postupným rozvojem došlo i k rozvoji lidského myšlení a náhled na inovace se začal pomalu měnit. K největšímu rozvoji inovátorství došlo z historického hlediska během vědecko-technické revoluce na přelomu 19. a 20. století.
Inovace nemusí mít vždy jen pozitivní účinek. Některé inovace mohou mít negativní, někdy až ničivý dopad – například vynález gilotiny, různých léků nebo atomové bomby. Člověk od přírody usiluje o nadvládu a moc a s technologickým pokrokem je dosažení těchto cílů lépe proveditelné.
Vlastnosti, které ovlivňují šíření inovací:
- relativní přednosti – určité přednosti/výhody v rámci oboru, ve kterém je inovace představována
- kompatibilita – vnímání inovace jako konzistentní s existujícími hodnotami, zkušenostmi a potřebami uživatelů
- složitost – čím je inovace jednodušší na pochopení, tím je atraktivnější pro uživatele
- možnost vyzkoušení – pokud má uživatel šanci si inovaci vyzkoušet, zvyšuje se pravděpodobnost, že bude rychleji a pozitivně přijímána
- pozorovatelnost – pozitivní výsledky inovace jsou pro uživatele snadno viditelné
Internetové inovace (digitální) přinášejí nové cesty,jak svůj produkt dostat přes digitální kanály k zákazníkovi. Přes digitální inovace se dají vyřešit problémy, které e-shopy mají. Například při nabídce určitého výrobku jeho doplnění o pojištění – prodejce i pojišťovna na tom vydělají dodatečnými obchody. Inovátoři věci zkouší a dělají to, na co mají kapacity, což mohou být finance, lidi nebo znalosti.
Internetové inovace můžeme rozdělitpodle směru na 2 typy:
- inovace dovnitř – neplýtvání časem, energií nebo prostředky
- inovace ven – například vylepšení marketingu, prodeje, distribuce a podobně
Internetové inovace můžeme rozdělittaképodle velikosti na 3 hlavní typy:
- malé, drobné – například objevení nové aplikace, nové online služby
- středně velké – například přechod na nový systém, začátek technologického partnerství
- velké (disruptivní inovace) – nejkomplikovanější, nejsložitější a nejdražší
Do velkých internetových inovací můžeme zařadit například:
- doručování zboží drony
- komunikování se zákazníky prostřednictvím chatbotů
- personalizace nabídky
- zavedení umělé inteligence do firem
- samořiditelné vozy
- nákup zboží přes Facebook Messenger
- tlačítko Amazon Dash Button
Doručování zboží drony
Velmi čerstvá novinka, ve které jsou nejdále v Americe. Zde získali certifikát pro leteckou dopravu zásilek drony kromě Amazonu také společnost Wing Aviation, vlastněná Googlem, a UPC Flight Forward.
V Evropě se regulací a organizací využití vzdušného prostoru městských oblastí pro bezpilotní doručování zásilek a jiné služby dronů zabývá Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Razí v této souvislosti termín „U-space“, což je nízký prostor nad a mezi městskou zástavbou (ale i v jiných typech lokalit), který je již nyní využíván jinými prostředky letecké dopravy, jako jsou například vrtulníky záchranné služby a policie. Právě v něm se do budoucna předpokládá i pohyb doručovacích a jiných komerčních dronů.
Komunikování se zákazníky prostřednictvím chatbotů
Chatbot je počítačový program určený k automatizované komunikaci s lidmi. Mezi nejčastěji používané platformy patří Facebook Messenger, Skype, Viber, WhatsApp, Telegram, WeChat, Kik a Slack. Využíván bývá zejména v zákaznické podpoře, kde nahrazuje živé operátory.
Personalizace nabídky
Personalizace je přizpůsobení služby, nabídky, zobrazení nebo produktu tak, aby vyhovovaly konkrétním jednotlivcům nebo skupinám. Široce se využívá pro zlepšení spokojenosti zákazníků, v rámci digitálu na zvýšení konverzního poměru při prodeji, na zlepšení marketingových výsledků a metrik webových stránek, ale také na přizpůsobení reklamy. Personalizace je klíčovým prvkem v systémech sociálních médií, ale pronikla i do všech digitálních médií.
Zavedení umělé inteligence do firem
Umělá inteligence (anglicky artificial intelligence, AI) je obor informatiky zabývající se tvorbou strojů řešících komplexní úlohy například z oblasti logistiky, robotiky, zpracování přirozeného jazyka či zpracování velkých objemů dat.
Samořiditelné vozy
Jak už název napovídá, jedná se o automobily bez řidiče. Nejdále jsou v tomto směru elektromobily americké značky Tesla. Samořiditelná neboli autonomní auta se na trhu EU objeví už za pár let. Přinesou výhody, ale také požadavky na nová pravidla bezpečnosti provozu či zodpovědnosti za škodu.
Digitální technologie v těchto vozech mohou přispět k omezení dopravních zácp a emisí skleníkových plynů. Vzájemným propojením autonomních aut si stroje mohou dát vědět, jakým místům se vyhnout či kde jsou volná parkovací místa. Díky samořiditelným vozům mohou navíc uživatelé jako lidé s handicapem nebo v pokročilém věku dostat lepší přístup k mobilitě.
Každopádně se očekává rapidní růst trhu s autonomními vozy. Podle odhadů by měla díky tomu do roku 2025 vzniknout nová pracovní místa a rozvoj odvětví by v EU mohl přinést tržby kolem 620 miliard eur pro automobilový průmysl a 180 miliard eur pro elektronický průmysl.
Nákup zboží přes Facebook Messenger
Novinka, která nabízí nákup zboží jinak než prostřednictvím klasického e-shopu, a to jen pomocí Facebook Messengeru. Nemusíte se přihlašovat, zadávat adresu a jedním klikem se vybrané zboží doručí na přednastavitelnou adresu, včetně využití kontaktního telefonu, na který je FM navázán.
Tlačítko Amazon Dash Button
Jde o malé bezdrátové zařízení o velikosti balení žvýkaček. Když zákazník stiskne toto tlačítko, zařízení použije wifi k okamžitému objednání položek, které si předem na Amazonu vybral. Dash Button zjednodušuje nákupní cestu; stojí 4,99 dolaru a po zakoupení zákazník získá okamžitý kredit ve výši 4,99 dolaru po prvním stisknutí.
Jak tedy vidíte, existuje mnoho typů internetových inovací, které vylepšují internet, sociální sítě, ale především nákupní zážitek zákazníka, který dnes – a o to více v budoucnu – je nejdůležitější částí nákupního procesu. Firmy, které budou využívat internetových inovací, získají vždy pozornost nejen zákazníků, ale také investorů, pro které je využívání inovací znakem pro jejich dobrou a výnosnou investici. A investice do inovací, především do vyzkoušených a populárních inovací, se skutečně vyplácí.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.