Novinky a inovace v logistice zhodnotila prestižní soutěž LOG-IN. Jaké byly největší změny tohoto roku a kam logistika směřuje dál? O tom hovoří Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu ve společnosti Gebrüder Weiss.
Nedávno jste se umístili na prvním místě v technologické soutěži LOG-IN, můžete prozradit, v čem spočívala „technická a technologická inovace roku“?
Ocenění za nejlepší technickou a technologickou inovaci roku v ČR jsme získali za přechod na „paperless“ řešení potvrzení o doručení sběrných zásilek. Pokud jde o transparentnost našich procesů – využití skenerů, informačních systémů a synchronizace dat přináší výhody nejen nám, ale především našim zákazníkům.
Zmínil jste elektronickou formu dokumentace – skladní systémy novinka nejsou a u koncového zákazníka je e-mailová faktura taky standard. Co je tedy přesně tou inovací?
V základním principu jde o digitalizaci doručovacího procesu, tedy převod papírového potvrzení o doručení (POD) na elektronické. Náš zákazník vidí v reálném čase, že zásilka byla doručena, a to na úrovni jednotlivých nákladových kusů. S touto informací tak může dále pracovat. Ke svým POD a také k dalším dokumentům a informacím, jako je například ETA, tedy předpokládané časové okno, kdy budeme zásilku doručovat, mají zároveň zákazníci přístup kdykoli a odkudkoli prostřednictvím našeho zákaznického portálu myGW. Využívání systému elektronických potvrzení o doručení zásilek navíc snižuje dopad naší činnosti na životní prostředí.
Cena byla předána na konferenci EASTLOG, které se zúčastnil každý velký oborový hráč. Zaujali vás nějaké další projekty?
Logistická konference EASTLOG i soutěž LOG-IN je vždy přehlídkou toho nejlepšího, co se ve světě logistiky a přepravy v daném roce v ČR objevilo. Všechny projekty v letošní soutěži byly velmi zajímavé, inspirativní a myslím, že jich letos bylo nejvíce v historii, nebo alespoň co si pamatuji. Což je skvělé, protože všechny inovace posouvají nejen nás, ale celý náš obor kupředu.
Na jaké další inovace se budete v nejbližší budoucnosti zaměřovat?
V těchto dnech uvádíme do plného provozu informační systém řízení přeprav, který využívá pokročilé prvky optimalizačních algoritmů. Ten by měl podstatným způsobem usnadnit práci našich dispečerů, kteří si ale ponechají i nadále svoji rozhodovací roli. Systém umí ověřit a opravit doručovací adresy, navrhnout maximálně efektivní rozdělení zásilek k rozvozu do jednotlivých typů vozidel, která jsou aktuálně k dispozici, a také doporučit ideální rozvozové trasy. Ani velmi pokročilý systém však dosud nedokáže nahradit zkušenosti a smysl pro jemné detaily, které mohou například pro volbu přesné trasy hrát roli. Naši zkušení lidé tedy jsou a zůstanou i nadále klíčovou součástí našeho budoucího rozvoje včetně inovací.
Jaké další inovace považujete v logistice obecně za životaschopné?
Záleží, o jak daleké budoucnosti bychom se bavili. Pokud se omezíme řekněme na dvacátá léta jednadvacátého století, uvedl bych hlavně pojmy rozšířená realita, využití velkých dat a internetu věcí. Již dnes vidíme například konkrétní a stále častější využití systémů pick-by-voice a pick-by-vision. Předpokládá se, že za dalších deset let se bude jednat o technologii běžně využívanou ve skladech, a to společně s robotickými systémy. Své místo začíná mít také umělá inteligence. Pokročilé algoritmy pomáhají s relativně rutinními nebo statistickými procesy, které nevyžadují tolik smyslu pro kontext, ale jsou náročné na objem dat a rychlost zpracování. Internet věcí spolu s rozvojem 5G sítí a využitím dat jsou nutnou podmínkou k posunu celé logistiky do dalšího vývojového stadia.
Autor: Matouš Mareš