Radikální inovace výrazně vylepšují náš pracovní a osobní život. Vše se zrychluje a výsledky vývoje, který dříve trval dvacet i více let, jsou nyní dostupné za několik let nebo měsíců. Co nás v následujících letech čeká? Jaké disruptivní technologie budeme používat?
Disruptivní technologie nebo také disruptivní inovace je označení pro radikální změnu, která překonává a vytlačuje technologii stávající. Tím se vytváří nový trh, který překračuje ten existující. Jako příklad disruptivní technologie můžeme uvést například e-mail oproti klasickým poštovním dopisům nebo telefon oproti telegrafu. Firmu Kodak například zničila digitální fotografie, která je nyní dostupná v každém chytrém mobilním telefonu a zadarmo. Autorem termínu disruptivní technologie je americký profesor Clayton M. Christensen z univerzity Harvard Business School, který tento pojem popsal poprvé v roce 1997 ve své práci The Innovator’s Dilemma.
Profesor Christensen nejdříve použil pojem disruptivní technologie, od něhož později přešel k označení disruptivní inovace, kterou chápal jako způsob implementace disruptivní technologie. Za překotné nepokládal samotné technologie, jako spíše způsob jejich implementace.
„Globální ekonomika se posouvá a zapojení technologií v jednotlivých sektorech stále roste. Věříme, že firmy na tom budou dlouhodobě profitovat. Trend je nastartován pozitivním směrem,“ říká Jan Maňák, ředitel obchodu pro ČR, Polsko a Slovensko v BNP Paribas Asset Management. „Samozřejmě nastanou měsíce a čtvrtletí, kdy budou investoři optimističtější a naopak. Tento sektor bude kolísavější, ale věřím, že pozitivní trend na trhu zůstane.“
Které disruptivní technologie ovlivní v budoucnosti spotřební průmysl?
Poradenská společnost Deloitte předpokládá, že spotřební průmysl zásadně ovlivní hlavně 5 disruptivních technologií:
- Blockchain významným způsobem usnadní práci zejména firmám vyrábějícím spotřební produkty, a to především v oblasti sledování a monitorování produktů a toku informací, služeb a peněz.
- Firmy budou těžit z automatizovaných procesů, inovací produktů a služeb založených na umělé inteligenci a z rozšířeného rozhodování.
- Spotřebitelé ocení personalizované produkty, doporučování produktů online a včasné poskytování služeb.
- Virtuální realita umožní zvýšit efektivitu společností a zároveň poskytne pokročilé metody, jak spotřebitelům dát možnost vyzkoušet si produkty dřív, než je zakoupí. Virtuální realita umožní vytvoření trojrozměrných a interaktivních vizualizací produktů.
- S pomocí cloudových technologií lze vytvářet prostředí, která usnadní provoz dalších disruptivních technologií, umožní zrychlit implementaci hardwaru a softwaru nebo zvýšit efektivitu finančního plánování.
Další zásadní disruptivní technologií, podle Jana Maňáka, je internet věcí (anglicky Internet of Things, zkratka IoT). Internet věcí je označení sítě fyzických zařízení, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízení, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory, pohyblivými částmi a síťovou konektivitou umožňující těmto zařízením se navzájem propojit a vyměňovat mezi sebou data.
Do vývoje disruptivních technologií jsou podle Deloitte investovány astronomické částky. Například výzkum umělé inteligence si podle odhadů vyžádá v roce 2025 více než 190 miliard dolarů (4,7 bilionu korun). Do vývoje rozšířené a virtuální reality bude zase v roce 2021 investováno přibližně 55 miliard dolarů (1,4 bilionu korun).
Jak tedy vidíme, disruptivní technologie dokážou náš svět posunout o řád výš, jak z pozice firem, tak i spotřebitelů. Tyto technologie zvládnou realizovat činnosti, produkty a služby, které jsme si před dekádami nedovedli ani představit.
Všechny technologické firmy, které vyvíjejí nebo nabízejí produkty a služby v rámci disruptivních technologií, se nemusí o svoji budoucnost obávat. Stejně jako investoři, kteří tyto firmy rádi zahrnují do svých portfolií.
Uvidíme, jakého zajímavého a užitečného pokroku se dočkáme už za pár let.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.