Nejvyšší nápor objednávek přichází ve večerních hodinách všedních dnů, což značí, že lidé častěji pracují z domova, ráno později vstávají a posouvají práci do pozdních hodin. Každopádně rozvoz jídel posílil již o 10 procent od zavedení listopadových vládních opatření, tvrdí Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace.
Prvenství mezi dovážkovým jídlem si pořád drží pizza. Během pandemie se ale objevuje stále větší počet jejích prodejců, což má vliv na poptávku, a tím i marži. Tržby za pizzu tak paradoxně klesají. S přicházející zimní sezónou posiluje oproti létu až o 100 % česká a indická kuchyně.
Koncept cloud kitchen, který se v Česku objevil krátce před pandemií, se osvědčil a dál roste na vlně trendu rozvozu jídla. První dva týdny v listopadu jsme zaznamenali nárůst počtu objednávek o zhruba deset procent. Předpokládám, že tento trend bude s uzavíráním republiky, která se blíží do některé z forem lockdownu, ještě akcelerovat. S turbulentním vývojem podmínek v gastro segmentu se ukazuje jako klíčové řízení přes data, které umožňuje analyzovat a predikovat kapacity pro další týdny.
Covidové vlny mají vliv na rozložení během týdne. Obecně sledujeme více objednávek v pracovní dny. Rozdíl je až 15 procent oproti stejným dnům mimo covidovou sezónu. Současně s tím je ale o asi 10 procent slabší neděle. Souvisí to pravděpodobně s tím, že lidé tráví více času doma.
Denní špičky se nezměnily ani v době pandemie a můžeme je sledovat stále v době oběda a večeře. I o víkendech jsou stále jasně viditelné dva vrcholy objednávkové křivky, ta je ale v průběhu soboty a neděle mnohem plošší. Zajímavostí jsou pak takzvané covidové nedělní večery. I přes fakt celkového poklesu nedělních objednávek sledujeme růst ve večerních hodinách, podobný zmíněnému trendu v pracovním týdnu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.