V dnešní době je většina řidičů zvyklá, že operační systémy jejich automobilů jsou zastaralé nebo minimálně omezené ze strany výrobce. Fungují principiálně jen jako jakési zrcadlení funkcí jejich chytrých telefonů. Nový operační systém Android Automotive OS (AAOS) by měl postavit vůz do role „samostatného zařízení“.
Další generace infotainmentu (rozhraní na obrazovce v autě) nabízí pro automobilový průmysl univerzální přístup, který by mohl zjednodušit celý svět „chytrých“ vozů. Aktuálně se o technologii zajímá nejvíce značka Polestar, dcera Volva, která už ji využívá. Od roku 2022 můžeme čekat i plošné nasazení u japonské Hondy. Stejně se však nabízí otázka: Jakou motivaci mají automobilky nahradit své stávající systémy za „hotové řešení“ od Googlu?
Velká výzva pro automobilky, ale i Android vývojáře
Podle Jana Kučery, manažera automotive divize ve společnosti eMan, je velkou výhodou využití obrovské vývojářské základny, kterou Android disponuje. „Systém AAOS je v zásadě stejný jako jakýkoliv jiný operační systém, pouze má svá specifika vyčtení dat z automobilů a bezpečnostní prvky, které normy vyžadují. De facto se dá tvrdit, že se tímto otevírá svět všem stávajícím Android vývojářům vytvářet konkrétní aplikace pro dané automobilky, potažmo modely,“ vysvětluje Jan Kučera. A dodává: „Pokud se operační systém uchytí, uvidíme ho ve větší míře na českých silnicích za pět až deset let, až projde vývojem uvnitř automobilek a následně se rozšíří v rámci nově prodaných aut.“
Systém AAOS by měl tvořit tvrdé jádro operačního systému. Předpokládá se, že jednotlivé firmy pak už budou řešit jen drobné otázky designu, aby personalizovaly například typické barvy pro svoji značku.
Další část skládačky do „chytrého“ světa
Vidina „chytrého“ světa pohání technologický vývoj 21. století vší silou. Ať už mluvíme o digitalizaci průmyslu, konceptech chytrých budov a měst, nebo o zařízeních z našich běžných životů, jako jsou chytré telefony i domácnosti – a teď i automobily. Krásným příkladem jsou Google mapy, automobilový operační systém bude schopen přenést data o voze do aplikace a v naplánované trase na výlet nám je schopný doporučit, v jakém místě nám začne docházet palivo a na které čerpací stanici tak můžeme nejpozději natankovat.
„Můžeme o automobilu v tomto případě mluvit jako o dalším zařízení do rodiny. Jedna z hlavních věcí, co mě baví, je hlasový asistent Googlu, který propojuje celý systém a díky němuž budu schopný ovládat celé auto. Pokud má pak člověk i chytrou domácnost od Googlu, může například před příjezdem domů autu říct, ať v daný čas rozsvítí světla v obýváku a zatopí, případně naopak z obýváku říct autu, ať se připraví na jízdu,“ dodává Kučera.
Apple jako hlavní konkurent Googlu má v plánu rozšířit stávající funkce svého operačního systému CarPlay. O inovacích takového rozměru jako v případě AAOS se však nemluví.
Otázka bezpečnosti
Kybernetická bezpečnost je bez pochyb důležitým faktorem jakékoliv moderní technologie. S rostoucím počtem útoků a vynalézavostí hackerů by se tak přirozeně měla řešit i otázka bezpečnosti „chytrých“ automobilů. Na rozdíl od telefonů a počítačů by nemuselo jít „jen“ o ztrátu dat, ale zejména o napadnutí vitálních funkcí vozu, například o zapnutí a vypnutí motoru.
„Otázka bezpečnosti se řeší u všech systémů se stejnou intenzitou. Rozhraní je navrženo tak, že pokud nemáte klíček v autě, vůbec se do systému nedostanete. Google si samo sebou platí špičkové hackery, aby simulací útoků zjistili veškeré ‚díry‘ v systému. Jediné slabé místo by mohly být aplikace, které budou vytvářeny různými jinými subjekty, ale za jejich bezpečnostní kontrolu při vstupu do automotive ekvivalentu Google Play bude opět ručit Google samotný. Odpovědí na bezpečnost může být i řečnická otázka: Komu z vás někdo ‚hacknul‘ telefon či počítač? Pokud jste si sami nevpustili podezřelou aplikaci do zařízení,“ zakončuje Kučera.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.