Plyn, který si s pivem spojí nejspíše každý, je oxid uhličitý. Aby se omezilo jeho vypouštění do atmosféry, rozhodla se společnost Budweiser získávat energii k výrobě i dopravě zlatavého moku z vodíku.
Budweiser Brewing Group se spojila se společností Protium, která se specializuje na ekologickou výrobu vodíku, při dosažení cíle omezit svou uhlíkovou stopu. Projekt v hodnotě 100 milionů liber bude podle tiskové zprávy spuštěn v pivovaru Magor, jednom z největších ve Velké Británii, který už nyní čerpá veškerou energii z obnovitelných zdrojů – vyrábí ji solární panely a větrná turbína. Tento přístup je součástí závazku, v rámci něhož chce AB InBev, mateřská společnost Budweiseru, do roku 2025 napájet všechny své provozy a operace z obnovitelných zdrojů.
„Udržitelnost a prospěch pro planetu jsou jádrem našeho podnikání. Inovativní energetická řešení, jako je vodík, mají jako klíčový prvek naší strategie udržitelnosti obrovský potenciál, což nám pomáhá výrazně snížit naši uhlíkovou stopu ve Spojeném království,“ řekl Mauricio Coindreau, vedoucí sekce udržitelnosti a nákupu v Budweiser Brewing Group. „Hlavním cílem tohoto projektu je zajistit efektivní provoz, použití a výhody udržitelnosti zeleného vodíku,“ dodal s tím, že po spuštění v roce 2024 půjde o první komerční platformu vodíkové ekonomiky.
Úspory nejen v emisích CO2
Protože Protium produkuje vodík ekologicky, turbína a solární panely stojící přímo v areálu pivovaru budou pohánět jeho výrobní jednotku. Ta bude zapojena přímo v komplexu budov a její součástí se stane baterie, úložný zásobník a dočerpávací stanice pro nákladní vozidla. Využití vodíku nejen při výrobě, ale i k dopravě, včetně vysokozdvižných vozíků, ušetří až 15 500 tun oxidu uhličitého ročně. S tímto objemem se ovšem počítá až v roce 2027, tedy tři roky po přechodu na vodíkový pohon. Pro představu jde o emise, které vyprodukuje 3 300 aut nebo 12 000 dálkových letů.
Že britský Budweiser bere své ekologické závazky vážně, ukazuje i fakt, že společnost odebírá všechen ječmen do svých piv od dodavatelů ze Spojeného království, ačkoli ještě v roce 2013 byl zcela závislý na dovozu z kontinentu. Díky tomu se daří snižovat emise i podporovat místní zemědělce. Firma také redukovala použití smršťovacích fólií a odstranila plastové nosiče na šest kusů plechovek, proti nimž bojovali ochránci přírody. Z výrobního řetězce tak zmizelo 850 tun plastových odpadů.
Autor: Klára Šubíková