Teploty začínají padat pod nulu a přichází čas zimních pneumatik. Měníte zimní za letní, nebo si vystačíte s celoročními? Mýtů kolem zimního přezouvání je mnoho, o užitečné rady se s námi v rozhovoru podělil Petr Rybín, produktový specialista společnosti Pirelli.
Letní pneumatiky jsou stavěné na teploty do 7 °C, zimní začínají pracovat pod touto hranicí. „V extrémních podmínkách se využívají pneumatiky arktické, ty ale u nás v Česku nemají opodstatnění,“ vysvětluje rozdíly Rybín.
„Každá pneumatika má své konstrukční okno. Letní pneumatiky jsou konstruované na léto a jejich nejlepší vlastnosti fungují od 7 °C výše, při nižší teplotě se jejich kvality zhoršují,“ říká Rybín a dodává, že díky tomu se může rapidně snížit jejich přilnavost k vozovce.
Pozor na delší brzdné dráhy
„V tento moment nastupují zimní pneumatiky, které díky své konstrukci a směsi na běhounu získávají ty nejlepší vlastnosti. Pro nás není úplně důležité, jestli je sníh nebo ne. Důležitá je teplota vozovky a okolí. Což je těch 7 stupňů – hraniční teplota pro užití zimních a letních pneumatik,“ vysvětluje Rybín.
Jak se projevují rozdíly mezi pneumatikami v zimě? „Máte dvě auta, jedno stojí na zimních a druhé na letních, parkujete je venku, v noci, v zimě, a když se ráno rozjedete, tak při první krizové situaci zjistíte, že letní pneumatika je ztuhlá a její brzdná dráha se může o pár centimetrů prodloužit,“ demonstruje na příkladu Rybín.
Rozdíly jsou v konstrukci
Jiné nejsou pouze vlastnosti, ale také konstrukce pneumatik. „Zimní pneumatiky jsou konstrukčně vyráběny pro nižší teploty – je to dáno složením směsi v běhounu. Zároveň také v lamelách, kterých je na zimních pneumatikách mnohem více než na letních. U letních pneumatik jsou pevnější bloky – jsou konstruované pro vyšší rychlosti, kterých můžete přes léto dosahovat,“ vysvětluje Rybín.
Zimní pneumatiky v létě? Podle Rybína to není nejlepší nápad. „Spousta uživatelů je používá, přestože to výrobci pneumatik nedoporučují. Životnost zimní pneumatiky je do 4 milimetrů, pokud je to pod 4 milimetry, tak už to není zimní pneumatika. V České republice je hloubka dezénu na letní pneumatice 1,6 milimetru. V každém případě to nedoporučujeme, ale jde o běžnou praxi a asi se proti tomu nedá nic dělat,“ argumentuje Rybín.
Celoroční pneumatiky pro sváteční řidiče?
Takzvané univerzální pneumatiky jsou ideální pro řidiče, kteří auto používají jen zřídka. „Musím se zeptat: Kolik najedete kilometrů za rok? Je to do 10 000? Jestli používáte auto na stále stejné cesty a pokud nepřekročíte hranice města, tak se dá říct, že je váš provoz předjímatelný. Jestli cestu, kterou jezdíte, můžete odložit, nebo dokonce zrušit, tak v tu chvíli mohou být pro vás celoroční pneumatiky ideální volba,“ vysvětluje rozdíly. Pokud vaše cesty směřují k moři anebo na hory, měli byste podle Rybína pneumatiky přezouvat.
Vývoj pneumatik k automobilu trvá 2–3 roky
Pokud používáte celoroční pneumatiky, neměli byste zanedbávat roční kontroly v pneu-servisu. Nutná je kontrola vyvážení a opotřebení pneumatik. Lidé se ale snaží šetřit i na kvalitě pneumatik. K dalšímu mýtu patří myšlenka, že koupí neoznačených pneumatik člověk ušetří. „Homologované, tj. značené pneumatiky se vyvíjí současně s vozidlem. Vývoj pneumatik trvá 2–3 roky a mají stejnou DNA jako auto, pro které jsou určeny,“ dodává Rybín.
„Je to originální náhradní díl, který patří na auto. Pokud dodržíte všechno, co je předepsané – mluvíme o rozměru, rychlosti a nosnosti –, tak můžete použít pneumatiky bez označení. V prvním okamžiku možná ušetříte finance, ale ochudíte se o jízdní vlastnosti auta, protože to auto už nikdy nebude fungovat jako na přímo značených pneumatikách,“ vysvětluje Rybín.
Pneumatika z neznámého e-shopu nenavodí radost z jízdy
Při nákupu pneumatik povolejte experta. „Potenciální problém je v tom, že spousta lidí není schopna identifikovat, co na tom voze mají. Můžou mít jiné rozměry v létě, jiné rozměry v zimě a potom je možné i to, že mají vepředu i vzadu jiné rozměry,“ doplňuje Rybín.
Společnost Pirelli se pyšní tím, že obouvá střední a vyšší třídu automobilů. Celosvětovým problémem je ale ekologie, která je v tomto odvětví poměrně komplikovaným tématem. „Z mého pohledu je to celkem problém, protože v pneumatice je několik materiálů. Je složená třeba z patního lana, které je železné, a potom tam jsou dva ocelové nárazníky pod běhounem. Je problém to oddělit od sebe. Pneumatiky se sekají na malé kousky a potom se to spaluje v cementárnách. V pneumatice je síra a používá se jako topidlo, zároveň to obohacuje i ten cement,“ vysvětluje, jak se nakládá s odpadem, Rybín.
Ekologie je hlavní téma, pneumatikou se topí
V České republice najdeme několik továren, které se specializují na recyklaci pneumatik. „V továrnách dělají protektory. Což znamená, že kostru pneumatiky musíte odrásat a starou bočnici a běhoun vyměnit za nové kousky. Pneumatiky pak můžete znovu použít,“ říká Rybín.Tyto metody ale fungují pouze u některých pneumatik.
Proč má nová pneumatika chloupky? „To jsou zbytky po odtokových, odvzdušňovacích kanálcích. Běhoun – dezén, který na tom je – je čistý a hladký. Pneumatika se vkládá do formy a vevnitř je topná duše, která pneumatiku natlačí do formy. Pokud by tam odvzdušňovací kanálky nebyly, tak se tam uzavře vzduch a pneumatika se nevylisuje do takového tvaru,“ vysvětluje na závěr záhadu chloupků Rybín.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.