Ke zdražování letních zájezdů v oblíbených destinacích (včetně Turecka, Řecka či Bulharska) dochází pouze o jednotky procent (maximálně meziročně cca o 7-10 %). Výjimku tvoří u Čechů stále velmi oblíbené Chorvatsko, kde letos cena dovolené vzrostla zhruba o 10 až 15 %, říká Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.
Last minute zájezdy letos nejsou tak vyhledávané jako v minulosti. Z našeho nedávno provedeného průzkumu vyšlo najevo, že na tyto nabídky spoléhá jen 21 % respondentů. Navíc last minute většinou nenaplňují představy klientů a ti se musí smířit s tím, že sleví ze svých požadavků a přistoupí na výrazný kompromis.
Nabídka na poslední chvíli už navíc nebývá ani příliš finančně výhodná. Čekat se nevyplácí i z toho důvodu, že jsou české cestovky i přes navýšení nabídky momentálně téměř vyprodané a nabídka last minute bude velmi omezená. Ačkoliv nabídka pobytů od tuzemských cestovních kanceláří pro tuto letní sezonu značně prořídla, stále se dají objevit zajímavé pobyty od těch zahraničních, které českým klientům zprostředkovává agentura Invia.
Last minute nabídek tak opravdu není mnoho, ale můžete natrefit na zájezd se slevou i 30 %. Avšak obvykle se jedná o jeden poslední pokoj a nemáte možnost volby termínu či destinace. Zpravidla jde o dvojlůžkový pokoj bez možnosti přistýlky pro děti, a obvykle musíte počítat s odletem do 48 hodin. Tyto nabídky jsou proto vhodné spíše pro bezdětné dvojice, které jsou časově flexibilní a příliš nelpí na výběru destinace.
Naopak můžeme říci, že Češi objevili kouzlo first minute. Celých 27 % respondentů si koupilo pobyt více než šest měsíců předem, protože je zaujaly nízké ceny a až 40procentní slevy, široká nabídka hotelů i termínů a možnost stornovat pobyt bez poplatků. Dalších 52 % si vše zařídilo s předstihem alespoň dvou měsíců.
Co se týká aktuální obsazenosti. V současné době jsou kapacity zájezdů pro první červencový týden (státní svátky Den věrozvěstů Cyrila a Metoděje a Den upálení mistra Jana Husa) vyprodané zhruba z 90 % a nabídky rychle mizí. Letos máme v tomto období o 9 % procent více prodaných zájezdů než loni.
Nejpopulárnější destinace jsou pro tento týden: Řecko, Turecko, Chorvatsko, Egypt, Itálie, Bulharsko, Španělsko, Tunis, Česká republika a Kanárské ostrovy.
Minulý rok někteří lidé z obavy z válečného konfliktu či rostoucích cen energií volili spíše destinace, které lze plánovat na poslední chvíli a kam se dá dojet autem, jako je například Chorvatsko či Rakousko. Často volili dovolenou v Čechách. Letos už tyto obavy pociťují méně, proto se opět vrátili ke svým oblíbeným přímořským destinacím.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.