Společnost Canadian Pacific (CP) chce jako první na severoamerických železnicích začít provozovat lokomotivu na vodíkový pohon.
Program Hydrogen Locomotive dovybaví stávající mašinu na dlouhé vzdálenosti vodíkovými palivovými články a bateriovou technologií, které budou sloužit k pohonu elektrických trakčních motorů. Dálkové lokomotivy přepravují v Kanadě nákladní a osobní vozy mezi loděnicemi a leteckými terminály. Jde o jednu z nejvíce výkonných možností přepravy v této zemi.
Celkový jmenovitý výkon jednoho stroje je více než 1 715 kW (2 300 koní). Aktuálně jsou lokomotivy využívány na dlouhé vzdálenosti, většinu své provozní doby přitom absolvují při vysokých úrovních výkonu. Jakmile bude program v chodu, podle informací webu Green Car Congress začne Canadian Pacific se zkouškami železniční dopravy a kvalifikačními zkouškami, aby vyhodnotila připravenost technologie pro odvětví nákladní dopravy.
„Jedná se o globálně významný projekt, který CP staví na přední příčky v dekarbonizaci sektoru nákladní dopravy. CP se bude i nadále zaměřovat na hledání inovativních řešení pro transformaci obchodních operací a přizpůsobení se zdejším podmínkám podnikání. Naše společnost se tím staví do pozice lídra a garanta udržitelné budoucnosti,“ vyjádřil se Keith Creel, prezident a generální ředitel Canadian Pacific.
Zelená iniciativa Canadian Pacific
Zkušenosti aplikované v programu Hydrogen Locomotive se zakládají na předchozích operacích společnosti, souvisejících s testováním technologií lokomotiv s nízkými emisemi, včetně biopaliv, stlačeného zemního plynu a bateriových řešení.
Téměř celou flotilu nákladních lokomotiv všech provozovatelů železnic v Severní Americe tvoří modely s naftovým pohonem, které představují nejvýznamnější zdroj emisí skleníkových plynů v tomto odvětví.
Od roku 1990 zlepšila společnost CP energetickou účinnost u svých lokomotiv o více než 40 % prostřednictvím různých programů a technologických úprav určených ke zlepšení spotřeby paliva a snížení emisí do ovzduší.