Václav Lednický, ředitel společnosti Julius Meinl Coffee pro Českou republiku, v rozhovoru pro pořad Avokádo odhaluje trendy kávového průmyslu, její budoucnost a strategii firmy s českými kořeny. Jak se mění spotřebitelské chování a jaké výzvy čekají na milovníky kávy v příštích letech?
Julius Meinl, společnost s kořeny sahajícími až do českých Kraslic, se za více než 150 let své existence stala globálním hráčem v kávovém průmyslu. ,,My si myslíme, že jsme tak trochu česká firma, ale doopravdy jsme mezinárodní společnost,’‘ říká Václav Lednický.
Logo společnosti zná každý
Ikonické logo společnosti bylo po sametové revoluci spojeno také s řetězcem supermarketů. ,,V rámci restitucí jsme chvilku působili jako supermarkety a každý si nás tak představí. Kávu ale děláme od roku 1862,‘‚ vysvětluje dlouholetou popularitu značky.
Firma nyní působí asi v 80 zemích světa, přičemž nejsilnější postavení má v Rakousku, Srbsku, Maďarsku, Slovensku, na Balkáně a v Itálii. ,,Bývali jsme i na Ukrajině a v Rusku, ale tam jsme skončili,‘‚ dodává.
V posledních letech expanduje společnost do USA a na Blízký východ. ,,Před třemi roky jsme v Miami otevřeli pobočku. Další máme také v Dubaji,“ dodává s tím, že velký potenciál cítí firma i v Polsku a Francii.
Společnost se v mnoha zemích drží na předních příčkách. Konkurentem jsou pro ni velké italské značky, těm ale šlape na paty. ,,Každý den se vypije milion šálků Julius Meinl kávy, což je fantastické. Když si to člověk představí, tak je to obrovské číslo,‘‚ uvádí s hrdostí.
Klimatické změny zvedají ceny
Současný kávový trh čelí velkým výzvám. Klimatické změny ovlivňují produkci kávy, zejména v tradičních pěstitelských oblastech. To vede k růstu cen. ,,Botanicky jsou tu dva druhy kávy, které využíváme: arabica, která je dražší, kvalitnější a pěstuje se v Jižní Americe, Brazílii nebo v Africe a dostupnější robusta, která je z Vietnamu a Indie, a její cena teď stoupá. Je to dané špatným počasím a velkým suchem,“ vysvětluje Lednický. Poptávka po kávě se každým rokem zvedá. Velký zájem o tuto surovinu projevuje například i Čína.
,,Já si myslím, že za nějakých 10 let bude káva luxusní surovina a teď to možná přeženu a přirovnám ji ke kaviáru, ale nebude to taková ta běžná každodenní věc,’‘ varuje Lednický. Navzdory rostoucím cenám se však domnívá, že spotřebitelé se kávy nevzdají. Poukazuje především na kulturní význam kávy. ,,Káva souvisí s atmosférou a spojuje lidi. Jsou tu i ranní rituály, kterých se jen tak nezbavíme.‘‚
Nákup kávy ve firmě zajišťuje velký tým, ceny zná rok dopředu. ,,Vždy rozhodují vztahy s dodavateli a zprostředkovateli. Nakupuje se i déle dopředu – jeden, dva roky. Káva ještě není vypěstovaná a my už ji musíme zaplatit. Je to zemědělská komodita a když přijde špatné počasí nebo válka, tak to má obrovský vliv,’‘ říká.
Mladá generace kávu miluje, preferuje ale ne-mléko
Má mladá generace jiné potřeby a záleží jim na kávě? ,,Naše marketingové oddělení mi ukázalo, že i pro mladé je káva krásná věc. Z nastavení kávy můžete dostat různé typy nápojů. U klasického espressa záleží na technologii, nastavení a mladí lidé jsou hračičkové, takže si kávu nastaví tak, aby jim chutnala. Samozřejmě se káva pije s různými alternativními mléky a já to mám také rád. Oblíbené je i batch brew a cold brew, která se louhuje 24 hodin studenou vodou,’‚ vysvětluje dnešní trendy.
Oblíbené rozpustné kávy Lednický neschvaluje. ,,My tímto trendem nejdeme. Nechceme prodávat kávu v supermarketech, ale chceme ji mít v gastronomii.“
3 teorie kávy podle Lednického
,,Já mám takovou teorii. Jsou tu tři základní kávové kultury. Americká – takový Starbucks, kdy kávu dostanete s sebou do kelímku se sirupem.. Pak je tu ta italská, kdy si lidé na stojáka dávají malé espresso. Na závěr je tu středoevropská kávová kultura. Vídeň, Praha, Berlín, kdy lidé chtějí větší kávu, chtějí si k ní sednout a relaxovat,’‘ odkrývá svůj pohled na kávu.
Firma se zaměřuje především na gastronomii a kavárny, kde klade důraz na kvalitu a přípravu kávy. ,,Když si dáte kávu v kavárně, tak tam platí teorie úzkého místa. O tom, jak bude káva vypadat, rozhodnou tři věci. Jde o to, jakou máte kávu jako surovinu, jakou máte technologii, přes kterou to připravujete, a pak jsou tu ty lidské ruce, které kávu připravují,“ vysvětluje Lednický.
Rozdílné trendy v kávě se projevují i v jednotlivých zemích. Například v Praze si lidé oblíbili světle praženou kávu. ,,To je něco úplně jiného než to italské espresso a je to trochu jiný nápoj. Praha má ale jedny z nejlepších kaváren na světě.“
Udržitelnost vede na trhu kávy
Společnost sleduje i trendy v udržitelnosti, ta je důležitá především pro mladou generaci. Spolupracuje s družstvy a dodavateli v Africe a Jižní Americe a pomáhá jim s certifikací. Tím se snaží minimalizovat dopad své činnosti na životní prostředí.
,,My se snažíme hledat různé způsoby, jak sem tu kávu dostat. Pak ji distribuujeme k zákazníkům a používáme k tomu elektroauta. Sbíráme třeba kávový lógr, která se používá na hnojení. Ten si dnes můžete odnést třeba z kaváren. Těch maličkostí je hromada,‘‚ říká Lednický.
Budoucnost kávy a rady pro podnikatele
Co se týče budoucnosti, Julius Meinl má ambiciózní plány. ,,Máme velké ambice. Například Spojené státy jsou pro nás velkou výzvou. V Itálii jsme v podstatě doma,’‘ prozrazuje Lednický. Firma se snaží adaptovat na měnící se trendy a zároveň zůstat věrná své tradici a firemní filozofii.
Pro ty, kteří uvažují o vstupu do kávového byznysu, má Lednický zásadní radu: ,,Když jdete podnikat, musíte si zjistit různé věci. My vám s tím pomůžeme, ale nečekejte, že to bude lehké,“ varuje Lednický a žertuje, že peníze určené pro podnikání mají lidé raději utratit za zážitky.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.