Určitě si vzpomenete na dobu, kdy se s konceptem autonomních vozů doslova roztrhl pomyslný pytel. Téměř dekádu zpátky nám například divize autonomních vozidel společnosti Google (nyní Waymo) slibovala svět plný samořídicích robotických aut – kde tedy jsou?
Viděli jsme počítačové simulace futuristických měst plných robotických taxíků a luxusních koncepčních vozidel, v nichž mohli řidiči odpočívat na plně sklopných sedadlech a sledovat přitom televizory s vysokým rozlišením. Minimálně taková byla přání, ukázalo se ale, že k naplnění této vznešené idey je potřeba o dost víc práce, než se původně předpokládalo.
Vývoj autonomního řízení se v posledním desetiletí dostává na velká rozcestí, jak technologická, tak i bezpečnostní. Podle platformy TechXplore jde o otázky tak závažné, že už začal projevovat skepsi i John Krafcik, bývalý generální ředitel společnosti Waymo a jeden z nejznámějších evangelistů autonomní jízdy.
Kde je zakopaný pes?
Jednoduchá odpověď zní, že komunita značně přecenila potenciál i té nejpokročilejší technologie a podcenila schopnosti i toho „nejhoršího“ řidiče. Navzdory tomu, co si mnozí myslí, je řízení poměrně komplexní multitasking. Když k tomu připočteme stále větší nutnost používat nesrozumitelné „inteligentní“ systémy, není divu, že mnoho motoristů na používání asistenčních systémů jednoduše úplně rezignuje.
Někteří mohou brát částečné selhání autonomních vozidel jako něco těžko nepředvídatelného. Ve skutečnosti ale část vědecké komunity je překvapena, že vůbec trvalo tak dlouho, než se problémy projevily.
Nesmíme opomenout ani četné pokusy automotive výrobců o klamání široké veřejnosti, když i jen mírně automatizované automobily „prodávají“ jako plně autonomní.
Nehody taky moc nepomohly
Zprávy o nehodách vozidel, která měla zvládnout ty nejjednodušší scénáře jízdy na dálnici, upozorňují na zjevná omezení autonomních systémů. Kvůli falešnému pocitu bezpečí z řízení „autopilotních“ systémů mohli někteří řidiči nabýt dojmu, že chování vozidla není potřeba vůbec sledovat. To ve výsledku vedlo ke srážkám, kterým by se za běžných okolností dalo předejít.
Jednoznačně to vše ve výsledku reflektuje pokles pozitivního vnímání autonomních vozidel ze strany veřejnosti. Samo sebou, takové nehody nepomáhají ani dalšímu rozvoji autonomních vozidel.