Kdo přežije otřesy na trhu s elektromobily?

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Ekologie Ekonomika 08. 06. 2024

Kdo přežije otřesy na trhu s elektromobily?

Pokračující zpomalování poptávky po elektrických vozidlechmůže být včasným signálem varujícím předzásadními problémy v tomto nově vznikajícím odvětví. Informuje o tom web Knowledge at Wharton.

Lídr v oblasti elektromobilů Tesla propouští více než desetinu svých zaměstnanců po celém světě a ztráty hlásí i další výrobci, jako jsou Lucid a Rivian. Vládní dotace pomohly tyto dopady zmírnit a další podpora v podobě vyšších cel na dovážené elektromobily je na cestě.

„To, co se děje s přechodem na elektrifikaci a poptávkou po elektromobilech … je reset, který znamená téměř něco jako rozjezd nového odvětví,“ popisuje situaci John Paul MacDuffie, profesor managementu na Whartonské univerzitě. Poukazuje při tom na předpovědi otřesů a konsolidace v rámci čínského odvětví elektrických vozidel. A dodává: „Jsem si jistý, že se toho dočkáme i zde v USA.“

MacDuffie si myslí, že vertikálně integrovaní výrobci elektromobilů, jako je Tesla a čínská společnost BYD, mohou přečkat otřesy, protože kontrolují velké části svých dodavatelských řetězců. Tesla například vyrábí baterie pro elektromobily a investovala do skladování baterií. S nedávným celosvětovým nedostatkem polovodičů se vypořádala také tím, že přepracovala svůj software tak, aby podporoval alternativní čipy.

Mezi pravděpodobné oběti elektromobilů bude podle MacDuffieho patřit společnost Fisker, která se zdá být na pokraji bankrotu. Očekává však, že Rivian, další startup, který rovněž čelí problémům, přežije, protože má „atraktivní produkt, který byl dobře přijat“, což mu pomůže nadále přitahovat investice.

Zavedené automobilky mají výhodu

Zavedené automobilky s produkty pro elektromobily mají oproti začínajícím výrobcům elektromobilů další výhodu v tom, že mohou přežít současné zpomalení poptávky přechodem na hybridní vozidla. Několik starších výrobců automobilů, jako jsou General Motors, Honda, Toyota a Ford, zvolilo přesně takový portfoliový přístup k rozšíření své nabídky vozidel.

Oproti začínajícím výrobcům elektromobilů mohou počítat s ještě jedou věcí. „Už vědí, jak navrhnout, vyrobit, zajistit dodavatelský řetězec a distribuci,“ prohlašuje MacDuffie. Mají také prostředky na křížové dotování svých vstupů do nových technologií, jako jsou elektromobily.

Mohou pokračovat v prodeji své stávající produktové řady a využít tyto zisky ke křížovému subvencování. Tuto výhodu začínající podnik nemá,“ říká MacDuffie. Taková výhoda je užitečná zejména tehdy, když se přechod na novou technologii zkomplikuje nebo když se růst poptávky zpomalí, poznamenal.

Některé startupy přežijou

Zpomalení poptávky neodradilo nové startupy v oblasti elektromobilů, zejména ty, které jsou založeny na technologii autonomních vozidel. MacDuffie poukázal na dceřinou společnost Amazonu Zoox, firmu, která se zaměřuje na trh s robotickými taxíky.

Dalším dobře hodnoceným startupem v oblasti elektromobilů je Aurora, společnost zabývající se autonomní nákladní dopravou, kterou podporují společnosti Amazon i Toyota. „Tam, kde je investor s hlubokou kapsou, který se podílí na tom, žese rozvíjíte dále, je větší pravděpodobnost, že se vám podaří projít tímto obdobím kvasu, než když se prostě spoléháte na veřejné trhy,“ tvrdí MacDuffie.

Problematické dodavatelské řetězce

Na rozdíl od spotřební elektroniky, kde se Apple může napojit na existující dodavatelský řetězec, v odvětví elektromobilů není k dispozici „spousta smluvních výrobních kapacit, které by čekaly na skvělý návrh auta“, s nímž někdo přijde.

Odvětví elektromobilů se potýká s překážkami při budování dodavatelského řetězce od nuly. Pro společnosti vyrábějící elektromobily bylo obtížné získat dluhové financování nebo financování rizikovým kapitálem, protože dlouho čekaly, než mohly uvést své výrobky na trh a dosáhnout zisku.

V důsledku toho se společnosti jako Tesla a Rivian musely při financování těchto investic spoléhat na veřejné kapitálové trhy, což je však učinilo obzvláště citlivými na očekávání kapitálových investorů. „Investoři a všichni, kdo sledují akciový trh, visí na každém oznámení o vašich prodejích. Kdykoli nesplníte předpokládané prodeje, akcie klesnou,“ komentuje situaci MacDuffie. Není divu, že pokles poptávky po elektromobilech poškodil ceny akcií společností Tesla, Rivian a Nio.

Bez vládní podpory to nepůjde

Vládní podpora je pro odvětví elektromobilů v těchto těžkých časech klíčová. „Kdyby neexistovaly vládní dotace a priority na podporu přechodu na elektrifikaci, pak bychom neviděli všechny světové výrobce automobilů, jak uzavírají velké strategické sázky na elektrifikaci, a neviděli bychom ani tolik začínajících firem,“ má jasno MacDuffie. „Věří, že se tento přechod uskuteční, když za ním stojí tolik vládních tlaků.“

Výrobci elektromobilů v USA zároveň čelí určité míře politické nejistoty na rozdíl od svých protějšků v Číně, která má „jednosměrnou vládu“. „V USA, pokud dojde ke změně dominantní politické strany i ke změně v Bílém domě, můžeme být svědky mnohem větších výkyvů politiky. Americké společnosti vyrábějící elektromobily pak budou vystaveny větší volatilitě a riziku v případy, kdy jim budou za pár let všechny dotace najednou odebrány,“ dodává MacDuffie na závěr.

Autor: Petr Pláteník

Další články