Luxusní plovoucí pevnosti mohou svým majitelům poskytnout útočiště před covidovým lockdownem a mizernou studenou zimou. Nikdo ale nedokáže uniknout změně klimatu, která s sebou mimo jiné přinese i zvýšení hladiny moří a častější výskyt extrémních bouří. Podle serveru Bloomberg je tedy dost pravděpodobné, že si bohatí už na svých oblíbených hřištích nebudou moct dále hrát.
Výzkum organizace Oxfam zjistil, že mezi lety 1990 a 2015 bylo pouhé 1 procento nejbohatších lidí světa zodpovědné za větší znečištění planety než zbylých 99 procent populace. A to hned dvojnásobné. V MB92 Group, největším světovém servisu pro superjachty se sídlem v Barceloně, se proto rozhodli cílit na tuto skupinu prostřednictvím toho, co jim jde nejlépe.
Podle Vienne Eleuteri, zakladatelky Water Revolution Foundation, jsou superjachty výhodnou strategickou oblastí. „Jejich vlastníci mají prostředky k tomu, aby mohli zasáhnout proti změně klimatu a jejich činnost byla opravdu vidět. Také mají dostatečný vliv na to, aby mohli formovat určitou část námořního sektoru,“ komentuje Eleuteri.
I loděnice může být šetrná k životnímu prostředí
Luxusní parníky a jachty nikdy nezmizí… Na toto odvětví se však začíná vyvíjet tlak, aby bylo alespoň trochu zelenější. Situaci do svých rukou proto vzala MB92 Group, jejíž prioritou je udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí.
V Barceloně tak vznikla plně elektrifikovaná loděnice MB92, která čerpá energii pouze z obnovitelných zdrojů. Pokud se tedy jachta do loděnice MB92 dostaví, může ihned vypnout svůj dieselový generátor a bude poháněna elektřinou přímo z doku. „Rozsáhlá doprava s nulovými emisemi je stále ještě daleko. Můžeme však zatím působit jinde, v jiných částech našeho odvětví,“ říká Garcia-Aubert, výkonný ředitel MB92 Group.
Zelenější budoucnost pro oceány
Další zelenou inovací na seznamu MB92 Group je natírání lodí na pevnině. Většina plavidel po celém světě se přebarvuje přímo ve vodě, čímž do vody unikají toxické chemikálie. Přebytečnou barvu totiž smyje moře. V Barceloně byl proto nainstalován i lodní výtah za více než jednu miliardu korun. Lodě se zde přebarvují v bílém stanu, který brání úniku malých částic barvy do vzduchu a odvádí je trubicemi, kde se mísí s vodou, vzduchem a ozonem a následně jsou likvidovány.
Společnost také pracuje na řadě dalších projektů, mezi které patří například využití určitých druhů mušlí k filtraci vody a nasazení mořských dronů k odstranění ropných a palivových skvrn na hladině moří a oceánů.
Autor: Lenka Hrušková