;

Kolonoskopie jako hraní počítačové hry. Díky robotovi může být vyšetření střev méně nepříjemné

Články 19. 10. 2020

Kolonoskopie jako hraní počítačové hry. Díky robotovi může být vyšetření střev méně nepříjemné

Tým vědců z Univerzity v Leedsu ve Velké Británii vyvinul robotickou paži, která využívá algoritmu strojového učení k tomu, aby choulostivý zdravotnický zákrok učinila aspoň o něco snesitelnějším.

Používána sonda je vlastně endoskop s magnetem – představit si ho musíme jako hadičku s mikrokamerou na konci –, který robot navádí vně těla, a to prostřednictvím druhého magnetu. Systém může pracovat buď autonomně, nebo celý proces řídí lidský operátor s pomocí joysticku.

Pietro Valdastri, jeden z vědců podílejících se na vývoji technologie, přirovnává princip navádění endoskopu střevem k intuitivnímu ovládání, které si osvojují hráči videoher. A stejně jako ve hře dokáže vyspělý systém udávat přesné údaje o poloze a směrování sondy v lidském těle.

Doposud mohli provádět kolonoskopii jen zkušení specialisté, protože jde o náročnou proceduru. I tak se ale nevyhnuli komplikacím při navádění endoskopu. „Gastroenterolog často ztratí přehled o tom, kde je nahoře, dole, vlevo nebo vpravo,“ vysvětluje Valdastri.

Robotický systém, trénovaný na sadě fotografií vnitřku střeva, se při orientaci v nepřehledném prostředí řídí jednoduchou poučkou. „Algoritmus hledá černý kruh uprostřed záběru,“ popisuje Valdastri. „Černý kruh totiž značí směr, kudy zakončení nástroje musí pokračovat dál.“

Kolonoskopii robotickou paží zatím vědci z Univerzity v Leedsu odzkoušeli na umělém střevu a dvou prasatech. Pokud vše půjde dobře, věří, že se celá procedura nejen stane pro pacienty méně nepříjemnou, ale odpadne i nutnost uvádět je do narkózy.

Na příští rok jsou podle informací webu New Scientist naplánovány první testy na lidech, počítá se s pěti dobrovolníky. V případě zdaru, bude nová technologie použita nejdříve při kolonoskopii u pacientů trpících chronickým střevním zánětem.

Autor: Petr Pláteník

Další články